fredag 9 augusti 2013

Ölands Marathon - Veteran SM Marathon 2013


Sommar.

Denna ljuvligt fantastiska sommar. Ja, jag blir glad av det ljuvliga solljuset och värmen. Fast det är klart, när man skall springa maraton skulle det kunna vara bra om värmen var lite vänligt blid. Tydligt är att man får ta det som det är.

Årets Ölands Marathon (27/7 2013) inbegriper Veteran SM i maraton. Då får jag ju ändå lov att vara med, trots att jag lovade ifjol att aldrig mer springa detta, eftersom det var så vansinnigt jobbigt. Först bränner jag mig i för hög fart startfart och sedan blir jag utmattad av den skarpa värmen. Kanske är det just det som gör att det blir så omåttligt tungt, för tränat väl har vi väl ändå gjort? Nåväl, Ölands Marathon förtjänar ett deltagande. Det är ett fint lopp och i år var också arrangemanget riktigt bra. De har hostat upp sig ordentligt vad gäller depåerna. I fjol fanns bara sportdryck och vatten. I år fanns det russin, saltgurka, chips, energikakor, bananer, energigel, coca cola, vatten och sportdryck. Mycket bra, säger jag, nöjd och glad! Mycket, mycket bra!

På Öland springer man tre varv på en rundslinga som går från Löttorp, ut mot den västra kusten och sedan åter till samhället. En liten extraslinga i Löttorp sätter psyket på prov, men sammantaget är rundan ändå riktigt fin. Högby IF Friidrott får klart godkänt för arrangemanget. De nya, kraftigt utökade, energitillskotten på de tre depåerna som finns på varje varv gjorde loppet oerhört mycket bättre än ifjol.

Med Veteran SM-status kommer det också några fler löpare till ön och till arrangemanget. Det leder till att fler får upp ögonen för det vackra Öland, lägger några av sina semesterdagar på ön och tittar runt när de ändå är här. Här kan man utforska bygden med löparskor eller cykel. Det finns fantastiska sträckor att springa på eller genom att trampa runt på cykel. Öland lägger stor kraft på att bygga ut cykelbanorna en god bit från den stora vägen och i mycket natursköna områden, vilket gör att man tryggt och säkert kan ägna sig åt fysisk aktivitet utan att behöva hamna i den stora trafiken.

Den västra kusten är en riktigt dröm, med löparskor och/eller cykel. Det går lätt att ta sig från Borgholm, upp till Äleklinta och sedan vidare norrut längs kusten upp till den norra udden. Det är en rent fantastisk kuststräcka, som (hos mig) skarpa lyckokänslor över vår ljuvligt vackra natur. Åk till Öland, vetja! Här finns ljuvligt vacker rörelsenatur.

Högby IF Friidrott, som stod för Veteran SM-arrangemanget i maraton detta år, arrangerade Veteran SM i friidrott häromåret. Också då stod glädjen högt i tak. En liten klubb med glödande idrottsmänniskor driver idrotten framåt i bygden. Det är riktigt värdefullt.

Jag tog hem guldet i K50, även om jag tidsmässigt blev klådd av äldre damer. Min gode sambo Leif Hemlin kämpade sig till en 6e plats i M60 och höll mig väl bakom sig. Man får verkligen pinna på, om man skall hinna med. Kanske har man lärt sig mer till nästa gång, så man kan plocka in några minuter på någon av de andra? Å andra sidan är det ju mest av allt en tävling i förhållande till sig själv. Mot eller med sina egna spöken, sin egen njutningsförmåga, sin egen ork och sitt eget sinne. Ja, det spelar onekligen en viss roll i denna aktivitet.

Jag har lyckats fresta en gammal barndomsvän att springa maraton. Hon sprang sitt första maraton i årets Stockholm Marathon och stod nu på startlinjen till sitt andra i Ölands Marathon. I vår ungdomstid (70-tal) var hon duktig på längdskidor, när jag körde mellan slalomportarna i backen i Vilhelmina. I början av 90-talet cyklade vi Vätternrundan tillsammans och nu var det maraton på agendan. Mellan skidåkningen och maraton har hon hunnit bli mor till nio (9) barn. Också det en imponerande prestation.

Härnäst står Cykelvasan, Reykjavik, Tjejmilen och Amsterdam på min agenda. Min sambo Leif byter Tjejmilen mot Lidingö av begripliga skäl. På Tjejmilens startlinje kommer två av mina systrar och min mor (80+) också att stå. Därtill min dotter och ett syskonbarn. Det skall bli riktigt skoj, minsann. För visst är det underbart när vi blir fler som springer tillsammans?

Ölands Marathon är ett fint arrangemang. Här finns fantastiska löpare och trevliga funktionärer. Här serveras god service och stor glädje. Öland i slutet av juli kan rekommenderas stort. Kanske ses vi nästa år?

Anette Grinde





Rånäs 4H. Högby IF Friidrott. Veteran Friidrott. Kungliga biblioteket.

Mer länkar & sånt;  Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.se.  Knuff bloggar


Resultatlista Ölands Marathon 2013.

Inga kommentarer: