måndag 5 augusti 2013

LCHQ - lågkolhydratkost av högsta kvalité.


Fredrik Paulún
LCHQ - lågkolhydratkost av högsta kvalité.
2012 - Isbn 978 91 7363 046 6.
www.fitnessförlaget.se

Jag läser på omslaget att bra för livet är grönsaker, nötter och frön, frukt och bär, olikvolja, avokado och oliver liksom fisk och skaldjur, ägg, ett glas rött och träning. Allt detta tillhör sådant som jag gärna förlikar mig med. Ja, det tilltalar.
 
Ibland läser jag i tidningen att LCHQ (lågkolhydratkost av högsta kvalitet) leder till att människor dör. Att det försämrar människors hälsa för att de äter omåttliga mängder av t ex bacon och smör. Ja, om man tar det minst bra från något som sammantaget är bra och dessutom lämnar träningen utanför, då lär det leda till att du dör i förtid. Det är som med alla goda råd, om man bara plockar någon del utan att se till helheten så blir resultatet något helt annat än tänkt. Ingen kost blir bra utan rätt fett - i rätt mängd, liksom rätt proportion grönsaker och andra nyttigheter. Och en stor dos av bra och återkommande aktivitet.
 
Fredrik Paulún verkar inte ha så mycket till övers för maratonlöpning bland oss vanliga dödliga, men han förordar ändå träning med lite stuns. Som powerwalks. Pulsen i powerwalks är bättre än den vanliga stillsamma promenaden. Ja, där håller jag med. Jag har själv skaffat ett par pumpstavar och känner skillnaden mot att gå utan. Steg med stuns skapar en oerhört skillnad för puls och välmående. Mer träning, ja. Börja lagom, ja, men lägg inte ribban för lågt. Du kan oerhört mycket mer än du tror.
 
Blåbär, hallon, linfrön och hasselnötter. Ägg och kesella. Kokosfett. Pumpafrön. Lax & skaldjur. Om jag åt kött kunde jag äta av min sambos hemskjutna älg och kanske också av vildsvinen. Här finns också fantastiska rödbetor, fetaost, ljuvlig olivolja och tonfiskomelett. Jag hittar också efterrätter utan tillfört vitt socker. Det gör mig glad! Ja, nog kan man hitta gott att äta även i denna bok. Den är informativ, innehåller en hel del resonerande klokskap och även något att ifrågasätta. För också det är bra att göra. Fundera och ifrågasätta är en del av livets väg.
 
Denna bok får vara med mig i min vardag ett tag. Jag väljer det som smakar bra hos mig. Lyssnar noga till min kropp och klurar vidare kring vad som ändå är bäst.
 
Avokado, lax, ris, löjrom och yoghurt är finfint. Med några små röda tomater. Och oliver. Det ter sig fint till middag idag. Kanske får nyplockade blåbär och hallon pryda efterrätten som körs i glassmaskinen – helt utan det förhatliga sockret.
 
I njutningstid.

Anette Grinde

Länkar.
Adlibris. Bokus. Tidningen Marathonlöparen. Svenska Marathonsällskapet. Fitnessförlaget – en del av Bonnier Fakta.

Inga kommentarer: