onsdag 3 februari 2016

Martin Adler - Galleri Kontrast, Slussen Stockholm

Martin Adler - Galleri Kontrast, Slussen Stockholm
Ögonblick
www.GalleriKontrast.se

Galleri Kontrast ställer ut några av Martin Adlers fotografier från några av världens oroliga hörn. Han har rest, berättat och ger oss därför möjligheten att se hans bilder. Han finns inte kvar i vår värld, men han har skapat minnen åt oss, förklarat och visat. Han sköts till döds i juni 2006, under ett uppdrag i Somalias huvudstad Mogadishu. Han var en fantastisk fotograf, han fattas oss.

Ett stort antal stora bilderna hänger på väggarna. Varje bild berättar något starkt. De rymmer flera bottnar, förutom att de också är väldigt vackra. Det är vackra, men gör ont. Varje bild följs av en enkel mening, en kort text som sätter den i ett sammanhang. Den leder mig. Bilderna, med den tydliggörande korta texten, leder mig till nya bilder och tankar om människor och livsförutsättningarna i vår värld. I vår gemensamma värld. Bilderna känns.

Jag tänker ibland att jag är för känslosam, även om man ju inte riktigt kan rå för hur man är. Som här, när tårarna väller över när jag ser människornas plåga och rädsla i de bilder som stora och raka hänger framför mig. De är raka, svåra att missförstå, men samtidigt otroligt svåra att förstå. Jag försöker sätta mig in i deras livsförutsättningar, se hur jag skulle känna och leva om detta var min och mina barns värld. Jag försöker föreställa mig hur jag skulle kunna vara i den 13-åriga flickans ställe med vapnet hängande över axeln eller om det var min dotter. Jag försöker se samma bild när jag tänker på kvinnorna i prostitutionssituationerna. Hur kommer det sig att livet blev så, för dem, där? Jag ser mannen som flyr genom träskmarkerna med sitt barn på sina axlar undan terrorn och kriget och undrar hur det ser ut där bakom, var sonens mamma är och vilka våndor och fasor som fått honom att fly. Kvinnorna som skriker ut sin bön om hörsamhet i krigsfasan har samlats igen och igen, bilden för mig till deras styrka och insikt om att de måste be, men också höras just där. De får inte ge sig, de måste vinna över det långvariga våldet genom ickevåldets kraft. Jag ser också de unga killarna som tränar inför de kommande striderna, alltför unga och alltför drogade. Ja, det gör ont. Det gör väldigt ont i mig att se detta. Varför måste människor leva så?

Ibland är det blicken som berättar, berör. Ibland är det färgerna eller vidderna, eller den plågsamma skadan eller uttrycket i situationen. Ibland är det texten som för mig närmare in till flykten, prostitutionen, drogerna, vapnen, våldet, utanförskapet eller kvinnornas frustration i krigströttheten.

Bilderna gör ont. Det är vår allas värld han visar. Hur tillåter vi att den ser ut så här?

Jag sugs in i bilderna, förstår inte hur Adler kunnat vara i den, vara i allt detta. Hur har han kunnat se och så klart kunna förmedla det till oss. Martin Adler - en fantastiskt fotograf. Ja, han fattas oss. Han visade oss mängder av bilder och företeelser som vi inte riktigt visste fanns.

Utställningen pågår, på Galleri Kontrast, till den 6 mars 2016. Missa inte den.

Anette Grinde


Länkar; 
Galleri Kontrast. Bokus. Glädjens Akademi. Aftonbladet. TV4. Svd. Gp. Wikipedia. Expressen. VLT. Agneta Gelin (beskriver en tidigare utställning oerhört vackert i bild).

Inga kommentarer: