söndag 15 september 2013

Blod är ett billigt pris för frihet ...

Blod är ett billigt pris för frihet.
Rapporter från Kairo till Alleppo.
Staffan Lindberg
Isbn 978-91-7389-442-5
2013
Bokförlaget Atlas

Saanas son försvann i tumultet på Tahrirtorget – nu vet hon inte om hon kommer att få se honom igen. Syriska Boussaina väntar ut oroligheterna över en drink på en hotellbar i Damaskus. Ett par kvarter därifrån förbereder sig motståndsmän på nästa drabbning. Utrikesreportern Staffan Lindberg har på plats i Egypten och Syrien följt den arabiska vårens spridning från land till land. I Blod är ett billigt pris  för frihet får vi äntligen träffa de som möjliggjorde revolutionerna: aktivisterna, medborgarna, gräsrötterna. (www.bokforlagetatlas.se)

Staffan Lindberg möter människorna, ser frågorna och rapporterar om dem. Han för mig till torget, till människorna, till gränderna, till glädjen, till pressens rum och till sorgen. Med flera ställen. Han visar mig våldet och han visar mig glädjen. Och han visar mig att människor glöder och längtar efter frihet, oavsett var de bor. Han visar mig rädslan.

Han beskriver samhällen som är fyllda av människor, formade av sin stat, sin familj och sin kultur. Precis som vi är - människor formade av vårt samhälle. Vi våndas och frustreras, vänder ut och in på oss själva för att se hur det kan bli som det blir - men det är ändå ganska lätt, ur något perspektiv. Vi, människor, formas efter de förhållanden vi lever i - och hur vi är som personer, där vi är.

Det känns viktigt att det finns människor som rapporterar hur andra gör och hur andra har det. Det känns viktigt att jag, ur det, lär mig hur jag förhåller mig till andra, till samhället här - och där.

Må världen bistå frihetsivrarna. Var de än lever, bor och verkar. Må världen bistå dem. Låt all fredsiver vara helt utan våld. Må vi förpassa våldet till jordens inre. Där ingen bor eller finns.

Detta är Staffan Lindbergs första bok. Jag hoppas att han skriver fler. Jag gillar hans språk, de förda samtalen och att han här skriver om sådant som är viktigt - ur flera perspektiv.

Jag förundras. Gläds. Våndas. Förfasas. Gråter. Och skapar nya bilder i mitt sinne. Jag tänker kring vad rädslan gör för människors liv. Jag känner den krypa innanför mitt skinn.

Jag ställer mig återigen frågan hur jag kan göra skillnad. Och varför världen ser ut som den gör.

Anette Grinde

Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -  -   -  -  -  -  - demokrati - mänskliga rättigheter - våld - Kario - Aleppo - ickevåldAdlibris - Bokus -  Atlas - Ickevåldfrihet - Staffan Lindberg - Twitter - Aftonbladet - Aftonbladet -

 

Inga kommentarer: