onsdag 4 september 2013

Raggmunkar

2 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
8 potatisar

Blanda mjöl, salt, mjölk och ägg till en klumpfri smet. Tillsätt råriven potatis. Stek som plättar i ett hett järn med smör.

Tillbehör; Råröda lingon.

Det är torsdag. Det är dagen för pannkakor och ärtsoppa i det här landet. Det står ofta på menyn för dagens lunch på restaurangerna i stan. Jag sörjer lite där, eftersom jag är vegetarian och det är hopplöst att få ärtsoppa utan fläsk. Det är som om det är omöjigt att någon skulle kunna göra den klart vegetariska soppan och stanna där. Alltså bara låta blir att lägga i fläsket. Men, ack nej. Inte så.

Jag skulle också kunna äta bara pannkakorna, eftersom jag gillar pannkakor. Särskilt med hjortronsylt, även om det inte ingår i nationalrätten. Problemet är bara att jag känner mig lite lurad på hälften av rätten när jag blir utan ärtsoppan. Pannkakor är ju gott, så plötsligt känner jag mig lite lurad på dem också. Trots att den enda som luras är jag själv. Rent dumt, är det. Helt enkelt.

När jag kommer hem finner jag lekkamraten i livet stående vid pannkakslaggen. Han ägnar sig åt regelbrott. Han steker alltså inte pannkakor. Jag känner njutningen dansa genom kroppen ända tills jag inser att det till raggmunk normalt serveras fläsk. Som om det är omöjligt att någon skulle kunna göra denna fantastiska rätt utan fläsk kryper jag ihop i min själ.

Det visar sig att jag är orättvis. Det finns en som kan. Det finns en som kan förstå. Att livet kan njutas utan fläsk.

A..

Inga kommentarer: