fredag 5 juli 2013

Det borde vara fler sådana som du ...

Jag är engagerad i en del föreningar. Jag tycker att föreningslivet är viktigt. Men, ibland blir jag en aning frustrerad. En stor anledning till frustrationen är svårigheten att få svar av människor som är med. - Med i styrelsen, med som medlem i föreningen eller som har något annat åtagande med anledning av föreningens existens. Det gör det hela en aning tungt.

När någon hör av sig till mig med anledning av föreningsarbetet, t ex per mail, så gör jag mitt yttersta för att svara. När jag hör av mig till styrelseledamöterna i de föreningar jag är delaktig i så möts jag oftast av tystnad. Det gör att jag inte vet om de läst informationen, om de har någon åsikt, om jag kan bestämma alldeles själv och de ändå tar ansvar eller om jag är ute och cyklar. Oavsett vilket skälet är, så får jag mycket sällan något svar.

Som sittande i en styrelse är du ansvarig för det som sker där. Om du inte svarar eller inte bryr dig om, så är du fortfarande ansvarig. Du gör det svårare för resten av styrelsen, eller för den som försöker engagera dig, genom att bara sitta tyst. Ett svar kostar bara lite, lite tid - men skapar oerhört mycket mer för mottagaren.

Idag fick jag ett svar från en kvinna, som vänligt tackade nej. Hennes mail gjorde mig bekymrad, för att hon tackade nej, men det gjorde mig också glad. Hon tog sig tid, hon förklarade varför och hon tackade mig för mitt engagemang. Hennes ord - "Än en gång tack för att du är så engagerad så att du hör av dig. Det borde vara fler sådana som du där ute i samhället. Det ideella engagemanget är så viktigt." - värmer och gör mig glad.

Ja, man blir glad av sån´t.

Anette


Inga kommentarer: