fredag 14 juni 2024

14/6-24. Roslagsbro kyrka och Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Roslagsbro kyrka är vacker. Ja, jag tycker om kyrkor. Jag är inte inne i kyrkan så ofta, men passerar utanför dagligen. Per buss, cykel, bil, mc eller per egen fot. Den ligger där jag behöver passera för att ta mig till min dagliga plats, bokhandeln.

Inomhus har den många vackra målningar att begrunda. Vad föreställer de? Ja, det får man sätta sig och fundera kring när man är där. Kyrkan ligger lite högt, med klockstapeln och minneslunden längst upp i backen. Man behöver runda kyrkan när man färdas längs bilvägen. Den är svårmissad.

Per cykel till jobbet. Äter chokladmuffins vid framkomst. Onödigt, men gott. De bara låg där och frestade, och jag kunde helt enkelt inte låta bli.

Välkommen, du nya dag!


 

 


Roslagsbro kyrka från 1200-talet ligger vid Broströmmen, Drottningdal. På en höjd strax intill kyrkan finns klockstapeln, som härrör från 1700-talet. Vid östra bogårdsmuren  står två gravkor, också de från 1700-talet. Vid västra gaveln ligger det Oxenstiernska gravkoret från mitten av 1700-talet.

Broströmmen är cirka 15 kilometer lång, 45 kilometer inklusive källflöden. Broströmmen går från sjön Erken (11 meter över havet) och rinner österut förbi Norra JärsjöRönnsbol (där Erkens vattenstånd regleras) och Stensta. Broströmmen löper sedan vidare ut ur Brosjön nära Roslags-Bro kyrka och strömmar sedan rakt söderut till Gillfjärden. De sista kilometerna före utloppet i Norrtäljeviken viker Broströmmen av åt sydost.

Källa. Svenska kyrkan och Wikipedia. 


Inga kommentarer: