tisdag 27 maj 2014

Shopstop ...

Shopstop
Rapport från ett celibat
Gunilla Brodrej
Bokförlaget Atlas
Isbn 978 91 7389 455 5
2014

På nyårsafton bestämmer hon sig: slutshoppat. Inte en enda personlig lyxartikel får införskaffas under året, inte ens kläder. Under ett år lever kulturjournalisten Gunilla Brodrej därefter i ett slags kommersiellt celibat där hon försöker undvika lockropen från de stora varuhusen och modebutikerna.
Kyskhetslöftet visar sig dock vara lättare sagt än utfört. Går det över huvud taget att ställa sig utanför ett konsumtionssamhälle vars själva inneboende princip bygger på omedelbar behovstillfredsställelse?
Och hur behåller man egentligen värdigheten när hålen på såväl skorna som strumpbyxorna blir allt större och större?

Ja, hur förhåller man sig till vår tids konsumtion? Det är sannolikt fler än Brodrej som ställer sig den frågan, och det är några som förhåller sig till den mer än andra. Några ger sig hän och några bryter konsumtionen och lever med nya värden. Tankarna är viktiga, tänker jag. Tankarna som gör att vi ser vår omvärld på ett annat sätt. Där vi uppmärksammar tillverkningskedjan, kemikalieanvändningen, vattenförbrukningen, människornas arbetsförhållanden, naturens väl, möjligheten att leva på inkomsten som tillverkningen ger, med mera. Är vårt ha-begär så stort att vi bortser från den andra sidan av myntet? Alltså människor och naturens väl?

Brodrej har uppenbara svårigheter att hålla sig ifrån shoppingen, även om hon aktivt försöker. Hon hittar ibland smygvägar att ta sig förbi, men i det stora hela gör hon ett allvarligt försök. Ett allvarligt försök är gott nog när man har allvaret i frågorna med sig, tänker jag. Det är omöjligt att vara perfekt, att lyckas helt, i de olika ting man företar sig. Det finns alltid grader i hur man lyckas och det är tveksamt om det är framgångsrikt att göra en bedömning om hur man lyckas. Om man höjer sig, genom att allvarsamt begrunda frågorna och försöka, så har man kommit en god bit på väg. Särskilt om man inte återgår till en mer eller mindre manisk konsumtion efter projektets slut. Var gränsen går är inte heller det upp till mig att bedöma, även om jag naturligtvis kan ha mina tankar om det.  

Frågan om konsumtionssamhällets övermått är intressant. Jag mår rätt illa över våra (samhällets) förhållningssätt och försöker förhålla mig till konsumtionen därefter. I frågan om konsumtionssamhällets övermått ligger t ex ansvaret för vår värld och det vi lämnar efter oss till våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Och de som kommer sen. För visst är vår jord tänkt att hålla i fler generationer än så? Ansvaret för människors väl i andra länder (både nu och sen) ligger också i detta eller är det bara frågan om att tillfredsställa våra egna tillfälliga behov? Ja, men var går gränsen? Den går rätt olika för oss, var och en. Jag tänker att boken är viktig om den får oss att tänka, ändra oss i riktning mot världens väl. Och reagera. 

Jag noterar att Brodrej och jag är rätt olika som människor. Jag tycker inte att det är en glädje att gå och handla. Jag måste inte. Jag kan gärna låta bli. 

Böcker ser jag dock gärna i mitt hem. Dem vill jag inte gärna låta bli, de tillför glädje till min dag. Inte i datorn eller i telefonen. Inte som ljud (även om ljudböcker ibland är fantastiska). I papper skall de vara (även om de tär på skogen). Med naturvärdigt tryck och på kemikaliefritt papper, tack. 

Ja, jag kan rekommendera denna bok. För att den sätter allvaret på pränt, skapar tankar. Och kanske utmanar sinnet en del. Är det verkligen möjligt att vara shoppingfixerad, som hon? Och hur irriterad får man bli över andra människors förehavanden?

Anette Grinde












Bokförlaget Atlas. Shopstop. Adlibris. Wikipedia om Brodrej. Expressen. Bokus. Andra länkar; Knuff - Intressant. Bloggkartan Norrtälje.  Bloggportalen.se.  Knuff om konsumtion - Bloggare om Brodrej  -  Blogger.com.  Knuff om köphysteri. Bloggar om Shopstop. Expressen. Ellens shopstop. Shopstop-Ann. Releasefest 27 maj 2014. Expressen. Plusbok. Resumé. Expressen Om Ebba von SydowHavet.nu

Inga kommentarer: