onsdag 24 april 2013

På mitt nattduksbord ligger....

På mitt nattduksbord ligger just nu "Människohandel och prostitution. Ur ett svenskt perspektiv" - utgiven av NMT Nationellt Metodstöd mot prostitution och människohandel. Isbn 978 91 7281 3939 - www.nmtsverige.se. Ja, den åker förstås med mig på bussen och tunnelbanan också, eftersom jag inte kan släppa den förrän den är färdigläst.

Skriften är nyttig och ruskig läsning. Nyttig, eftersom den öppnar mina ögon lite mer. Lär mig. Ruskig, eftersom den berättar om hur utsatta och brottsutsatta människor har det. Hur ruskigt de faktiskt har det, här i vårt trygga land.

Skriften pekar på utnyttjande av människor, och i allra högst grad av kvinnor. Människohandeln är omfattande och fasansfull. Den ger stora pengar för utnyttjaren och skräck, utnyttjande och fasa för den utsatte. Det går inte att förstå fasan när jag läser. Jag kan bara ana, och det gör ont ändå. Utnyttjandet av någons utsatthet, som fattigdom, utvecklingsstörning, rädsla, ensamhet, längtan, mm, är onekligen kommersiellt lönande för de som helt saknar känsla för sina medmänniskor och deras rättigheter. Ja, världen är full av fasansfulla företeelser. En del av dessa summeras i en bok i formella termer. Det är svårt att se all fasa som detta rymmer. Vi kan bara ana.

En annan fasa som ständigt pågår är situationen för muslimerna i Burma. Utanförskap, trakasserier, etnisk rensning, med mera. Jag läser om den i dagens DN och undrar hur det kan få fortgå. Jag undrar hur välden kan tolerera enskilda länders övergrepp. Jag undrar hur det kommer sig att vi inte, lite raskare, kan åstadkomma förändring för alla de människor som har det hopplöst svårt.

Vad är det för värld vi lever i? Varför all denna orättvisa?

A..



Länkar & sånt;  Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om människohandel -  Bloggare om  Burma -  ... 

Inga kommentarer: