tisdag 16 april 2013

Indien. Personlig guide ...

Indien.
Personlig guide av Per J Andersson.
Isbn 9789197759618
2013
Vagabond Media Ab

Jag började läsningen av denna bok häromveckan och ha tidigare skrivit en del om den här. Jag har den med mig på mina resor till Sthlm och återkommer till den från tid till annan. Jag gillar ju landet och lär mig gärna mer. Idag läste jag bland annat kapitlet om det Moderna Indien. Kapitlet väcker minnen och skapar nya funderingar.

Indien är ett fantastiskt land, men det är också mycket som skapar sorg och frustration. När Per J Andersson skriver om att det saknas kvinnor i Indien och om de problematiska hemgifterna som kan skapa oerhörda problem för en del familjer minns jag skadorna. Under vår senaste resa i landet såg vi, vid upprepade tillfällen, kvinnor med förstörda ansikten. De var brännskadade. Detta kan vara ett resultat av att familjen inte klarat av att betala sin hemgift till makens familj. En olycka händer så lätt och det är svårt att bevisa att det var något annat än en olycka. Döttrar kan vara oerhört dyra (p g a hemgiften) - till skillnad mot söner som istället tillför till familjen. Detta är ett viktigt skäl till att det saknas det kvinnor i Indien.

Några flickfoster aborteras, kanske klarar de inte de första levnadsåren p g a undernäring eller kanske skadas de av oförklarliga olyckor. I vissa delstater är det ett kraftigt underskott av kvinnor, medan det i andra är ett något mindre underskott - men fortfarande alldeles oacceptabelt. Oavsett vilket krävs det insikt om kvinnans lika värde, ur många perspektiv, för "rättning" av problemet. För det är ett verkligt problem.´

Kastsystemet liksom kvinnornas värde och fria roller - är två oerhört viktiga frågor i - eller kanske för - Indien. Utan en förändring i dessa frågeställningar saknar mer än halva befolkningen rättvisa livsvillkor.

Livsvillkor, som vanliga enkla mänskliga rättigheter, som t ex;

- rätten att bestämma över sin egen kropp
- rätten till egen värdighet
- rätten att gifta sig med den hon önskar, och när hon själv önskar
- rätten att arbeta
- rätten arr representera familjen och samhället
- rätten till drägliga hemförhållanden utan våld och övergerpp
- rätten att inte dömas utifrån börd
- rätten till skolgång
- rätten att själv välja religion eller avstå sådan
- rätten till samma rättigheter inför lagen som andra
- rätten att vara säker i sitt eget land
- rätten till rättslig prövning
- med mera.

Och, då inte bara en juridisk rätt, utan också en faktisk rätt i familj och samhälle.

Per J Andersson är Indienkunnig. Läsningen tillför, även om vi har varit där flera gånger. Den ger nya tankar, bekräftar det vi upplevt och lärt oss. Den ger mig återigen tanken att denna bok borde jag haft innan vår senaste resa, inte efter. Å andra sidan är det ju inte något som hindrar att jag lär mig mer nu - eller att jag återvänder till Indien igen, för den delen. Jag har ännu en hel del osett i detta väldiga land.

Anette

Länkar & sånt;  
Adlibris - Bokus - Bokia - ..Knuff om böcker.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om Indienmänskliga rättigheter.  Bloggare om  Per J Andersson - Vagabond -  ...  ICA-bokförlag. Knuff. Indcen.se. Stockholms Stadsbibliotek. Shop Vagabond.se. Indien Online.

Inga kommentarer: