torsdag 16 augusti 2012

Korsningen Kungstensgatan/Karlavägen.



Klockan är 11. Det är onsdag. Jag passerar nära korsningen Kungstensgatan/Karlavägen. Plötsligt fylls jag av en massa endorfiner. Lyckobubbel. Jag vill springa. Jag lättar nästan. Jag känner längtan och glädje.

Jag undrar varför. Det är inte springtid just nu. Plötsligt inser jag att jag går på en av de gator som spelar roll. En sådan gata som tillför glädje, pina, undran och en magisk känsla av storhet. Just här är den sista vätskekontrollen innan vi drar ut på Djurgårdsvarvet. Vi har då bara några km kvar till mitt i och hälften kvar. Det är då man kan känna att det bara är en kort bit kvar. Att man är på hemväg. Det känns stort.

Just här är också den sista vätskekontrollen innan målgång. Då vet vi att vi bara har en kort, kort bit kvar. Då är det bara att samla sig för det sista och fokusera på att strax få komma in i Stockholms Stadion och njuta av den enorma glädje som det kan vara att komma in där efter 4,2 mils löpning på Stockholms fantastiska gator.

Här, - då - på Karlavägen, väller känslorna över mig genom njutningen, plågan eller undrar över vad man håller på. Den slår oss gång på gång under resans gång, men nu minns jag bara solen och njutningen. Kanske är det tur att minnet är så selektivt, eftersom det faktiskt var 4 grader, regn och 18 meter/sekund när det begav sig sist.

Nu längtar jag efter att springa maraton på Stockholms gator igen.  Det är helt enkelt en fantastisk plats att göra det på.

Man blir glad av sån´t.

Anette Grinde




Genomförda lopp med dignitet på sistone - Ölands Marathon 2012, Sthlm Marathon 2012, New York Marathon 2011, Axa Fjällmarathon 2011, Sthlm Marathon 2011, Sthlm Marathon 2010, Malta Marathon 2010, Sthlm Marathon 2009, Sthlm Marathon 2008, Sthlm Marathon 2007.

LänkarKnuff - Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.se.  Bloggportalen.se.   Knuff om Stockholm - marathon -  .  Bloggare om endorfiner - Blogger.com.  

Inga kommentarer: