torsdag 22 mars 2012

Underbara vyer....

Om man åker från Uppsala, den lilla fina vägen mot Östuna för att nära Östhamra komma ut på vägen mot Norrtälje så finner man nya underbara vyer. Normalt åker jag alltid motorvägen och då missar jag all vacker miljö vid sidan om. Det är fint att byta spår ibland.

Jag bläddrar upp Utekartan, som jag gillar för dess vikbarhet (igen och igen, oavsett väder), och hittar nytt. Det är fint. Det finns stora öppna fält nästan utan hejd, som det ju ofta gör nära Uppsala. När man annars är i skogs- och bykvarter, så är det så annorlunda att se dessa stora och öppna ytor. Det är vackert, som i annorlunda fint.

Strax bortom den röda fina, gamla ladan på åkern dyker energiskogen upp. Den står i raka fina rader på ömse sidor om vägen. Det ser ut som ett planterat ogräs, men jag misstänker att de i praktiken istället står för växande energi och en omsorgsfull tanke. I raka och ordentliga rader strävar de mot den klarblå himlen. Då är det ändå vackert.

Sen möts jag av vreden. Den som slår omkull mig. Jag möts av en kvinna som hatar, skriker och vreds. Hon berättar att jag inte är någonting. Att andra får "hjärtinfarkt" när de hör mitt namn. Hon vill inte säga vilka eller varför. Hon sveper hela sin ilska om mig och gör mig till ingenting. Hatet förgör all glädje i min själ.


A..



Läs även andra bloggares åsikter om - resor - utekartan - roslagen - Uppsala.

Inga kommentarer: