onsdag 4 januari 2023

Vad betyder kyrkan för dig?

Hem till min kyrka. 

Jag betraktar boken som berättar om kyrkorna i trakten. Ja, nej, den berättar inte så mycket, har mest bilder i sig. Den får mig istället att fundera över boken som jag vill läsa, den om kyrkorna och deras betydelse för bygden och för den enskilda människan. 


Vad betyder kyrkan för dig, tänker jag, när jag åker förbi och ser en skugga stå utanför. Jag går in ibland, sitter ner och begrundar plats och tid. Tänker, mediterar och fylls av ro. Alla kan inte det, se sitt, fånga känslan, men platsen och sammanhanget kan bli något speciellt. Någon hastar, någon bryr sig om, någon måste vara där och någon vägrar. Vi har alla olika relation till kyrkan. Kyrkan hemma eller kyrkan där borta borta. 


Jag har alltid tyckt om kyrkor, nästan alla. Varje gång jag ser en kyrkskylt tänker jag på Kalle Anka, för att jag åkte i Kalle Anka-cup som barn och för att jag kopplade skylten vid infarten till Duved så när vi kom dit. Duved KA blev Duved Kalle Anka, inte Duveds kyrka. Det är inte en, de är många, KA-skyltarna som väcker känslan inom mig. Ja, inte för att jag tänker på kyrkor som Kalle Anka-platser, men skylten för mig dit. Jag tycker om kyrkor, kanske särskilt de som är karga utan guld och glitter. Jag tycker inte om kyrkors eller församlingars överflöd (som t ex Peterskyrkan, Vatikanstaten), jag tycker mer om de enkla. Många kyrkor har fantastiska målningar, som vårdats i hundratals år. I Roslagen finns många gamla kyrkor med målningar. Det gillas hos mig. 


Vad betyder kyrkan för dig? 


Skulle du kunna tänka dig att skriva en text till mig om vad kyrkan betyder för dig? Det kan t ex vara platsen, rummet, människorna, känslan eller särskilda omständigheter. Ja, din reflektion. Omfattning? Ja, vad sägs om en A4-sida eller två? 


Jag tänker mig texter som kan publicera i en tidning, på nätet, sammantaget i en bok eller på något annat gemensamt sätt. Jag kan inte lova publicering, jag kan inte lova att din text kommer med om det blir en bok, men jag kan lova att jag blir väldigt glad om du vill bidra med din text (max 2 A4-sidor) om vad kyrkan betyder för dig. Det ger förutsättningar för att försöka, hitta ett nytt spår och en ny tanke, för dig, för mig och för andra.


Jag kan inte ge dig betalt för texten och genom att sända mig texten ger du mig rättigheterna att använda den, ja, publicera i någon relevant form. Jag avse återkoppla till dig (som skriver) innan något blir en bok eller något större än smått.  


Frågor kring eller text om din relation till kyrkor mailas i sådant fall till: anette.grinde 😏 foretagshuset.net 


Anette Grinde 

 


Erhållit text från: 
Ag. 
Gunilla U..

Text att förvänta från: 
Andreas U. 



Inga kommentarer: