söndag 30 juli 2017

Ockelbo - vad kan man göra i Ockelbo?

Fiske.
I Ockelbo kommun finns sju fiskevårdsområdesföreningar (FVOF), läser jag på kommunens hemsida. Där sägs också att det efter inköp av fiskekort är tillåtet att fiska i nästan alla vatten. Några fiskevårdsområdesföreningar har arrenderat ut fiskevatten till fiskeföreningar eller klubbar, så där är det kanske lite särskilda förutsättningar. I trakten finns det möjlighet att fiska, så mycket är dock klart.
Skoterleder.
Ja, skoterleder går tvärs och kors genom landskapet. Det finns mängder av natur, sjöar och friluftsliv här. Det är möjligen bara snötillgången som sedan avgör sträckningen på turen.
Längdskidåkning & långfärdsskridskor
Ja, det finns längdskidspår i Ockelbo. På kommunens hemsida hittas var de är belägna. Kanske också om de är spårade och klara. Om snöläget är mindre gott, men det ändå varit kallt, så kanske långfärdsskridskor är en syssla att idka. Det finns gott om sjöar i området.
Slalom.
Jag ser en markering om en slalombacke i närheten (Rönnåsen). Där verkar det vara vacker vandringsnatur och milsvid utsikt. Det är inte heller så rysligt långt till Kungsberget, där backarna är fina under säsongen.
Löpning, cykling och vandring.
Fantastiska omgivningar, sjöar och natur. Det finns gott om leder, skogsvägar och fin natur. Ja, här kan man springa, cykla och vandra.

Wij trädgårdar.
Trädgården är vida känd. Detta skall förstås inte missas av den som gillar trädgårdarnas alla möjligheter.
STF Gästrikland inkluderar Ockelbo.
Friluftsfrämjandet Ockelbo.
Jädraåsens museijärnväg.
Inte alls långt bort från Ockelbo hittas den fina smalspåriga järnvägen som drivs av ideella krafter. Ja, ett riktigt fint utflyktsmål.
Jädraåsens bryggeri.
Jädraås bryggeri brygger öl, sägs det. Ja, det kanske tål att utforskas också det. Framför allt tål att det kanske att utforskas för att de är resenärer och svängde vänster i en korsning som gav en ny affärsidé. Sådant gillas.

Nära mitt i byn ligger järnvägsstationen.
Till Ockelbo är det alltså mycket lätt att ta sig. Tåg och buss bär hit, liksom vanlig bilväg. Per cykel eller vandringsskor går det förstås också att ta sig.
Systembolag?
Ja, mitt i centrum. Tillräckligt stort för ett systembolag, alltså. Ockelbo är därmed inte hur litet som helst.

Ica-butik?
Ja, mitt i centrum.

Turistinformation?
Ja, mitt i centrum.
Campingplats?
Ja, i närheten.
Blomsterbutik?
Ja, mitt i centrum.
Begravningsentreprenör?
Ja, mitt i centrum.
Långfärdscyklister.
Ja, här kan du passerar både i nord/sydgående riktning eller ost/västlig. Det finns intressen åt alla håll när man betraktar kartan. Strävar du mot kustnära vatten, mot de mörka skogar och långa vägsträckningarna eller vill se de vackra skogssjöarna runt i kring? Här finns natur, så det räcker till många.

Turism? Industrier? Kyrka? Bokhandel & pappershandel? Frisör? Klädbutiker? Loppis? Pizzeria?

Vad sägs om Ockelbo?

Vem passerar Ockelbo och varför? Vem stannar till i Ockelbo och varför?

Är Ockelbo en plats jag vill utveckla en speciell verksamhet på? Ja, kanske. Jag klurar & räknar på saken.

Anette Grinde






Inga kommentarer: