tisdag 18 juli 2017

Laxön (Älvkarleby) - Axmar

14 juli 2017.

Laxöns (Älvkarleby) vandrarhem var fint, men rummet var väldigt litet. Området är fint och där finns många fina hus. Det är förstås ett område man kan återvända till, för fiske, för naturrekreation och för att bara vara. Här finns en vacker miljö, som jag gärna återvänder till.

Mellan Älvkarleby och Gävle passerades Skutskär och Furuvik på lämpliga cykelspår. Strax norr om Skutskär fanns små fina brukslängor, en ruin och informationsskyltar som berättade om bruk och ryssbränningar. De där ryssarna skadade rätt mycket efter kusterna i den tid de härjade. De var många man, tog för sig rejält och förstörde än mer. Man kan inte annat än förundras över deras överlägsenhet.

Gävle. Vi åt lunch i en solig park i Gävle, innan vi åkte och köpte kartor och ett par nya regnbyxor. Regnkläder behövs. Just i Gävle var det soligt & fint. I parken fanns ett konstverk. Jag tog fram telefonen och fotograferade verket. Men, visst är det så att vi faktiskt inte får fotografera konstverk, för att de ägs av konstnären och inte få mångfaldigas? Det är regler som ter som omöjliga och absurda. De är sorgliga, eftersom de hindra spridning av det vackra, där vi ändå ser tydligt att vi sprider en avbild av avbilden utan att egentligen stjäla. Jag tycker att detta är en sorglig utveckling i samhället. Absurd.

Tältning vid Axmar brygga. Här fanns mycket vänligt folk som gärna talade med oss. Man blir glad av sånt.

Laxön - Gävle - Tröjde - Katrineholm - Hamrångefjärden - Axmar brygga (en väldigt kall natt, men mycket mås-oväsen). Dagen sträcka = 14644 - 13866 = 77,8 km. Ja, det får väl ändå duga.

Tack, för i dag.


Morgonen börjar i ljuvlig sol. Ja, det är inte så varmt förstås. Himlen är ändå blå. Det är ett gott tecken.

På Laxön finns vandrarhem. Det gläds vi åt. Det är skönt att komma inomhus, att sova i en säng, att få en dusch och att ladda sin tekniska utrustning. Så onödigt nödvändigt det har blivit med laddning av teknik. Här fanns fina hus. Ett fint område. En fin trakt. Hit kan jag gärna återvända.

Strax norr om Skutskär hittar vi fantastiskt vackra små brukslängor. Sån´t gör mig glad. De är så fina, så vackra - de minner om förfluten tid. Hur såg det ut här innan "Skutskär" med sin illaluktande fabrik kom till bygden?

Harnäs Brukshandel - Ja, när drevs den? Hur såg bygden ut då? 

Bruksbygd är vacker bygd. Jag gillar dessa bruksvägar stort.

En stenruin, igenvuxen men med en historia om bruk och bygd.
Mina förfäder har inte varit här, men andra har drivit, brukat och gjort skillnad
för bygden. De har spelat roll för landets utveckling.

Rysshärjningar!

Strax norr om Furuvik. Hur lång är en fjärdedel? Härifrån är det ca en mil till Gävle.
Är det dit måttet når? Jag tycker att dessa "milstenar" är fantastiska, men hur långt siktar
de? Varthän är måttet tänkt? Det finns gott om milstenar längs våra vägar. Någon
förklaring och historia kring dessa hittar man ändå inte någonstans i anslutning till skyltarna.
Kanske måste jag googla på saken?

Får man fotografera allmän konst i vårt land? Får man ens betrakta den?
Faller man för juridiken då?

Hille kyrka. Jag tänker att farfar och farfars far har funnits i Hille socken.
Kanske också farfars farfar. De är inte begravda här, men kanske har det ändå
funnits här. Spelat roll. De har funnits i Oslättfors, som nog ligger i Hille socken. Om
inte annat har Hille hembygdsförening skrivit om deras förehavanden i bygden.
Om jag nu inte minns fel. Vilket jag förstås kan göra.

Glasspaus. Anslagstavlor är fint. De berättar om bygdens fasoner - som företagandet, föreningslivet och äventyren. De berättar om människor som gör. Kanske också om något hörnskåp eller en konstig figur som är till salu. Fullmatade anslagstavlor är fina grejer. Finfina grejer. Här frågade vi efter vägen - en hantverkare passerade här varje dag, men hade inte koll på vad orten hette. Även här, i Sverige, får man alltså fråga flera. Typ tre - och ta snittet av det. Precis som vi gör när vi reser i Indien. 

Ett vattenfyllt grusgrop ger en fantastisk badplats. Är detta ett tillåtet tilltag eller är det en lagstridighet? Oavsett vilket så verkar det var en fin plats att njuta av. Vi passerade mitt på dagen, så vi hade inte någon större nytta av platsen. Annars vore det en fin campingplats för kvällen. Morgondopp och kvällsdopp - stillhet och vattennära, ja, en fin plats för camping vill jag tro. Vattennära, utan drag från den isande kalla havsvinden och de skrikande måsarna.


Axmar hamn. Natthamn. Kallt som bara den. Mer än nådigt för en kväll
mitt i sommaren. Men, en välkomnande och fin plats. Rekommenderas
för den som campar och fridsamt reser genom landet.






Inga kommentarer: