torsdag 27 juli 2017

Arholma

Ön Arholma är vacker. Hon är belägen utanför Norrtälje. Du tar dig dit med båt från Stockholm, Norrtälje eller Simpnäs. En utflyktsdag gör sig bra hit. Ja, det går fint att övernatta också, förstås. Det kan du göra i din båt, på tältplatsen, på vandrarhemmet eller kanske i den stuga du har hyrt för ändamålet.

Det finns en krog nära hamnen. Den västra hamnen, dit båtarna går, alltså. Den östra hamnen kan du landa i om du kommer med egen segelbåt. Där finns gott om lä, tänker jag.

Sevärdheter är t ex båken med sommarutställningar, kyrkan som är öppen och den vackra Bull August-gården som nu är ett STF vandrarhem. På ön finns också aktiviteter (t ex Arholma Nord och kajakuthyrning) och en mataffär vid ankomstbryggan. Skärgårdsstiftelsen vårdar stora delar av Arholma, som också är naturreservat. Skärgårdsstiftelsen har också byggt en bastu på ön, som kan bokas av den som passerar eller bor på ön.


Den vackra Arholma kyrka, den fina kvarnen strax intill och den stolta flaggan vajande i vinden.


Dörren till den vackra kyrkan såg låst och stängd ut. Låst. Jag kände inte ens på den. Vi lämnade platsen, stängde
grinden och läste på anslagstavlan utanför. Fel ordning alltså. På anslagstavlan stod att kyrkan var öppen
dagligen. Jag blev tvungen att gå upp till kyrkan igen - ja, den var öppen! Så glad jag blir av öppna kyrkor.


Kyrkdetalj

Arholma kyrka










Brevlådor är intressanta när ägaren har ansträngt sig en aning. Jag skulle vilja se en större bredd och fantasi när det gäller brevlådor. Form, färg och utseende bör kunna variera mer. En gädda är förstås en bra variant. Det är det inte så många som har, eller hur? Om eller kanske när jag öppnar en butik så skall jag nog sälja brevlådor, fågelholkar, bihotell och motsvarande holkvarianter - och då bara sådana som har en smula fantasi. 

Hamnen på västra sidan, mot Simpnäshållet till. Hit går båtar från Simpnäs, Norrtälje och Stockholm.


Arholma kyrka.

Besök på Arholma 27 juli 2017.

A..







Inga kommentarer: