torsdag 28 mars 2013

Det perfekta löpsteget.


Det perfekta löpsteget.
Thomas Reckman
ISBN 9789173630481

Jag kom hem, trött efter en lång dag. Jag hann inte springa som jag hade föresatt mig. 2½ timmes resa till och från arbetsplatsen (i varje riktning) är ändå lite träningsförstörande. Det fungerar inte ens med transportlöpning, när man släpar på datorer och tung packning. Jag borde skaffa en löparvagn, helt enkelt. Hemma, på köksbordet, låg en efterlängtad bok; Det perfekta löpsteget. Jag glömde middagen och jag hörde inte att min sambo talade med mig. Jag drunknade genast i läsningen. Man blir glad av nya tankar kring löpning. Uppslukad.

Boken var sprillans ny och den gav mig omedelbar glädje. Den här skall jag ta på allvar. Boken berör t ex frågor som vad det är som avgör hur snabbt jag springer, höften som något att verkligen tänka på, ryggen, axlarna och fötterna som andra viktiga tankeobjekt och rätt fotisättning förstås. Jag känner ganska snart att det får bli lättare skor för min del, nästa gång jag nyttjar Svenska Marathonsällskapets rabatt hos Löplabbet. Kanske t o m ett par barfotaskor för att se om och hur de verkligen fungerar, det som sägs i boken, när jag byter skor. Man blir ju onekligen nyfiken.

"Även om det är möjligt att springa ett maratonlopp med dålig löpteknik är det ingen tvekan om att det finns en enorm förbättringspotential i att springa mer effektivt och energisnålt." - Ja, jag vill ju gärna förbättra mig. Jag skulle t ex inte ha något emot att mer regelmässigt och lite ordentligare klå min sambo nästa gång vi kommer till start i samma lopp. Vi ligger annars rätt lika. Jag klår honom ibland och han mig ibland. Kanske kan jag komma först nästa gång om jag tränar teknik och inte bara mängd utan särskild tanke? Det är väl värt ett försök.

Långpass. Intervaller, eller kanske fartlek. Hållning. Fotisättning. Höftkoll. Energisnålhet. Och så var det axlarna också förstås. Nej, det är klart att man inte bara kan springa. Man måste ju tänka till lite också om det skall bli något av det hela. Nu, är tid för ny kunskap. Nu, när våren är här och när löpningen inte kräver så mycket påbyltning utan kan ske i lättare klädsel. Lätta skor, rätt hållning, tanke om axlar, rygg, höfter och fotisättning.

Lätta steg. Många steg. Väl avvägda steg. Ja, det är höjden av njutning det. Och kanske kan det bli mer njutning om man lär sig att springa bättre. Så, ja, jag skall läsa boken igen och med ordentliga ögon. Jag skall klura på övningarna och öva efter bästa förmåga. Ja, det man övar på, sägs man kunna bli duktig på. Det perfekta löpsteget kanske finns där även för mig. Det kanske bara är att leta vidare, och öva ordentligt.

Jag har också boken Vandra Roslagleden, av Gunnika Isaksson-Lutteman & Tomas Almbo utgiven av Calazo Förlag, i min väska för att läsa under mina resor till den stora staden. Den tänker jag nyttja för att skapa nya besök på Roslagsleden. Nej, inte för att vandra, men väl för att springa. Och möjligen också för att ta någon cykeltur på lämplig del av leden. Det återstår att se hur väl boken hjälper mig att finna bra etapper och utflyktsmål. Ett sätt att utforska leden är förstås att anmäla sig till Jättelångt, som går strax efter Sthlm Marathon i juni. Då får man flera etapper serverade på ett bräde. Pallar man det, tro?

Anette Grinde
(Publicerad i Marathonlöparen nr 2/2013)


Länkar & sånt;  
Adlibris - Bokus - ..Knuff om böcker.   Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om naturupplevelser -  Bloggare om  löpning - Thomas Reckman -  ... 

1 kommentar:

Anonym sa...

det är skickligt att du orkar läsa just när du kommit hem. En sådan bok ligger nära ditt hjärta förstås.Kanske den som aldrig tränat inför en Maraton men väl sprungit LidingLölopet skulle ha glädje avc den. 21/2 timme då hinner du med flera recensioner i veckan.gunnel