torsdag 9 juli 2015

Torsdag 9 juli 2015. Sakta framåt. Malmö - Lund.

9 juli 2015. Torsdag. Detta är en viktig dag för då fyller min fantastiska Jenny år. Grattis till världens finaste Jenny på hennes födelsedag. Jag hoppas att den är fantastiskt god, att tårta serverats och att flaggan hissats i topp!

För oss cyklister säger jag; - Nja, om tältplatsen vi valde igår. Den låg inte i lä. Den låg i en riktig busvind. Jag trodde nog att tältpinnarna skulle dras upp och att tältet skulle haverera. Det var obehagligt så att det räckte. Det var skönt att vinden gav sig lite på morgonkvisten även om den fortfarande var kraftig, så att man fick någon timmes acceptabel sömn. Oro & obehag är verkligen ingen bra sömngrund.

Så småningom fick vi ihop vår packning. Leif googlade väder och vi insåg att regnet skulle komma strax. Då fick vi fart för att få ner tältet torrt. Det klarade sig, men strax började regnet igen. Vi hittade Biltema i ett köpcentrum i närheten och åt frukost där. Sedan besökte vi Jula för köp av ett kort spännband för att hantera min för stora kameraväska och Stadium för en ny regnjacka till mig, sen var det dags för lunch på Ikea. Efter lunchen var klockan efter 1300 och det var dags att försöka ta sig vidare. Vi drog österut mot Oxie, för att slippa centrala Malmö, och sedan vidare lite nordost till Sallerup, Särslöv och Staffanstorp innan vi landade för dagen i Lund. Vi rundade alltså Malmö öster om staden, utan att passera mitt i alls. Hos turistbyrån i Lund fick vi välja mellan ett vandrarhem där vi skulle dela rum med andra, ett för dyrt hotell och ett bed/breakfast hos en äldre dam. Vi valde det senaste och fick eget rum, rena lakan, egen handduk, torkmöjligheter och en förväntan om frukost i morgon bitti. Det känns gott att vara under tak efter en dag med mycket kraftig blåst och ett återkommande regn.

Efter lite vin, ost och kex och en väderleksrapport som säger att det inte skall regna i morgon mår vi gott igen. Vi blundar för att det skall regna om någon dag igen, eller funderar på hur vi skall styra vår kosa för att undvika så mycket regn som möjligt. Regn är inte vår melodi. Vi vill ha sol & medvind. Vi skippar nog kusten i morgon. Jag tror att vi drar åt nordost.

43 km.. Blött, blåsig men ändå på väg.

Det blev rätt dåligt med bilder idag, kan man lugnt säga.


Frukost på Biltema. Lunch på Ikea. Sen iväg längs regniga och blåsiga spår.




#SchystResande - att resa vänligt, enkelt & lätt.

#PlasticFreeTuesday - att inte använda plast om det inte är absolut nödvändigt. Kan vi inte leva utan plasten? Kan vi inte enas om att åtminstone försöka? Kan vi enas om att begrunda saken och göra vårt yttersta för att undvika slöseriförbrukningen?

#SlowlyForward - är arbetsnamnet på sommarens cykeltur. Den går sin gilla gång framåt. Sakta framåt - först söderut, sedan västerut, och nu norrut.


1 kommentar:

Jenny sa...

Jag fick tårta och två flaggor hissades för mig. Det var fint.