söndag 26 juli 2015

Jag skall skydda dig mot livets fasor

Jag skall skydda dig mot livets fasor
Charlotte Ekbom
Förlag Bokstaven 18
Isbn 978-91-975904-6-4
2013

Charlotte Ekboms roman "Jag ska skydda dig mot livets fasor" är en relationsroman som utspelar sig under tre sommarmånader - i min hemkommun. Tänk att du som vuxen får reda på att du under hela din barndom har undanhållits en obehaglig sanning. Hur långt är föräldrar beredda att gå för att skydda sina barn - och vad kan det få för konsekvenser?

Jag ser titeln vandra förbi i mitt fb-flöde. En bekant höjer boken till skyarna och jag blir nyfiken. Efter ett beställningsklick når boken mig i posten och jag öppnar den för att börja läsa.

Jag slår upp första sidan för att läsa ett kapitel. Jag lägger den inte ifrån mig förrän sista sidan är läst. Det händer ibland att jag störs av ordval som inte passar i textens melodi, att några ord borde ha lagts eller formats på ett lite annorlunda sätt. När jag bortser från detta och istället följer berättelsen till punkt ser jag en fint berättad historia.

Boken består av ett nätverk av relationer, där kärlek och längtan efter gemenskap, närhet och bekräftelse står högt. Kärlek och gemenskap, delaktighet i ett sammanhang - är nyckeln till livet. Utan just det kan vi inte leva. Utan det kan inte Marianne, Jonatan, Alva, Melker och alla andra i berättelsen leva. Det visar sig, genom allas våra personligheter, på olika sätt. Kärleken, sorgen, vreden, hjälplösheten, rädslan, hämnden och allt det andra som hela tiden finns i människors liv, det som väver samman oss alla till sammanhang och berättelser som visar att och hur vi hör ihop.

Jag gläds över boken jag just läst. Jag gläds över förlaget som har givit ut den. Och jag gläds över författaren som har skrivit den. Jag gläds över alla bokstäver som formats till meningar, byggt berättelser om människor och vävt samman dem till något fasansfullt, värdefullt , kärleksfullt och viktigt.

Vävt samman berättelserna - tillsammans, och fyllt dem med kärlek även om också sorg, vrede, hjälplöshet och rädsla fått plats i raderna. För att det är så som livet är.

Nej, jag kan inte skriva denna berättelse bättre själv. För att jag ännu inte förmår skriva en sådan lång berättelse. Och nej, jag höjer den inte till skyarna - men den är absolut good enough för mig.

Läsvärd, ja.

A..



Adlibris. Bokstaven 18. Bokus. Bokens sida på fb. Charlotte Ekbom.

Inga kommentarer: