fredag 4 januari 2013

Idag står det löpning på programmet...

Temperaturen är blid. Gårdagens snö som låg på vägen är borta igen. All is på vägarna har smält och de är fulla av onödigt grus. Grus som stör när det är motorcykeldags så småningom. Kanske hinner de sopa vägarna innan dess. Jag tror inte att de nya och fina springdubbarna behövs idag.

Ja, i dag står det löpning på programmet. Löpning, med syfta att springa långt i sommar. Långt som maraton eller kanske långt som ultra. Ett aber i sammanhanget är ju då att löplängden mellan loppen därmed också måste öka kraftigt. Det kanske ändå inte är ett aber, utan en fantastiskt möjlighet. Ultra är rent fantastiskt. Särskilt när det är gjort.

Jag skrev 365 mil som målsättning för 2013. Ja, jag inser att det är ogörligt för mig att springa 365 mil, även om jag borde kunna om jag skärper mig. Därför kompletterar jag målsättningen med minst 365 mil, inkluderande löpning & cykel. Då är det inte ogörligt, utan snarare ett bra mål. Den kan också kompletteras med att någon form av träningsdos skall göras varje dag. Något, som t ex en aktiv stavgångspromenad, slalom, vandring (nya vandringsskor behövs), kajakpaddling, långfärdsskridskor (var är skridskorna, tro?), cykelrunda, gympa, gym eller en ljuvlig löpartur. Motorcykelnjutning räknas inte som träning, så det får inte räknas in i detta.

För övrigt börjar nästa nummer av Marathonlöparen bli klar. Det känns bra.

A..


Inga kommentarer: