söndag 6 augusti 2017

St Eriks Gille (Roslagsbro hembygdsförening) visar Labacken idag...


På kartan inne i huset ser vi Roslagsbro. En röd markering "här" pekar ut "Söderby övre", där Labacken är belägen.
Övra Söderby är en liten by lagom långt ute på vischan, där det gamla huset ligger. St Eriks Gille - Roslagsbros hembygdsförening - har sedan 1985då fastigheten kom i föreningens ägo, arbetat aktivt för att vårda huset och gården. De har gjort ett storartat arbete här.


Ett utsnitt av en bokhylla inne i husetDet finns en del gamla prylar inne i huset. Ja, t ex flaskor, bilder, böcker och andra inventarier. Jag känner mig frestad att bläddra i de gamla biblarna och kanske också i Sveriges Lantbrukskalender från 1926-1927. Jag avhåller mig dock från att plocka böckerna ur hyllan, av rädsla för att förstöra eller se de vackra gamla bladen falla isär. 

En trappa upp i huset finns en del gamla möbler. Utdragssofforna, de gamla skåpen och symaskinen minner om äldre tider, och berättar till del om vår historia. Vad som utspelat sig mellan dessa väggar kan vi ändå till fullo aldrig veta. Golvet är vackert, tänker jag varje gång jag går på det. De gamla trasmattorna, många timmars arbete, ligger rena och utsträckta över golvet. Golvet, med de breda och vackra plankorna, som lutar i nedförsbacke mot fönstret och går som i vågor över ytan. Ja, golv skall förstås vara plana, men jag blir glad varje gång jag går över detta golv. Det känns att det finns historia här. 
Det stora skåpet står i huset. Nyckeln sitter i, men jag har (ännu) inte sett om det finns något i skåpet. Jag tänker att dessa gamla skåp är praktiska och fina. Stora och tunga, förstås, och svåra att flytta, men ack så praktiskt att ha skåp att lägga alla hushållets saker i och få bort dem från den synliga ytan. Skåpet ser brukat ut. En aning slitet och brukat - sannolikt har det gjort nytta under väldigt många år.

Symaskinen. Ja, om vi tittar lite närmare står där en gammal symaskin. Fanns den i huset när det begrav sig eller är den kompletterande inredningsdetalj? Hur har det levts i det gamla huset? Hur har människorna haft det här? 
Ute i ladugården hittar man de små gamla spiltorna. Ja, här att renoverats en aning sedan tiden när det begav sig men man kan se och förstå hur det har varit. Jag, som är väldigt kort, kan stå raklång här inne - i rummet där det finns tre spiltor och en box. Det är väldigt lågt i tak. Hästskor & seldon, mm, finns bevarat, förstås. Här kan man fundera och begrunda, hur det var, just då.

Inga kommentarer: