måndag 9 juni 2014

Livet är värdefullt idag....

Ja, nu är det bråda dagar för kvinnorörelsen. De samlar för konferensen Nordiskt Forum 2014 i Malmö som skall slå världen med häpnad. De har slagit på stort och tänker sig att göra konferensen till något viktigt och fantastiskt. Jag kommer inte att vara där, så jag kan inte se hur det blev. Jag önskar dem all lycka och framgång i sina föresatser.

Jag tänker på kvinnorörelsernas idoga arbeten och föresatser när jag följer tematanken; Livet är värdefullt idag. Där finns så mycket längtan men också närvaro, som i att livet är här och nu. Rörelsen längtan efter värdighet, jämställdhet, mänskliga rättigheter och glädje. Där finns redan mycket glädje, men där finns också en väldigt stor grad frustration. Rörelsen vill ha mer av livet, även om det är värdefullt. Kanske är det en del av det som ger drivkraften att arbeta vidare, inte ge upp riktningen - rörelsen - för en bättre värld också för kvinnorna. En värld där alla har samma värde och samma möjligheter. Samma rätt, helt enkelt.

Livet är värdefullt idag, för alla de som bor i världens mörkaste hörn. Alla kvinnor, barn och män som bor i Syrien och i andra konflikthärdar, där livet hänger på en skör tråd. Det är också värdefullt för oss som bor i en relativt trygg del av världen. Det kan vara slut vilken sekund som helst, så det är viktigt att fånga glädjen och inte låta den slinka ur nätet. Det är lätt hänt ibland.

Idag, i NT, läste jag om Teddy. Han var mitt i livet, en glädjefröjd för många och plötsligt är han borta. En friskhetens man försvann. En kort tids men mycket allvarsam sjukdom som han inte rådde på. Den tog honom med sig till evighetens rum. Dit vi inte når. Så ont och så sorgligt. Han har gjort oerhört mycket för Rånäs 4H och kommer att saknas stort.

Livet är värdefullt idag, ja. Trots dess sorger och bekymmer.

A..


Målbild lördag? Exakt var och hur,
återstår att se. 

Inga kommentarer: