torsdag 5 juni 2014

Det doftar ljuvligt. Färgerna är förföriska.

Maskrosen har bytt form till grå luftiga bollar.
De äger fortfarande landskapet.
De gröna färgerna bryter i olika nyanser. De går från ljuvligt grönskande gräs, vidare från löv till barr och åter till löv igen. De strävar högt upp mot den klarblå skyn. Solen värmen själen. Det doftar ljuvligt av syrenerna och i kanten blommar liljekonvalj, midsommarblomster, hundkex och smörblomster. Det står inte på innan midsommarstången skall kläs, sången skall sjungas och dansen skall dansas. Ja, visst är sommaren här?

Från att tidigare lyst av gula maskrossolar i det grönskande gröna, är nu ängarna fyllda av grå luftiga bollar, med smala & känsliga spröt. En lätt vind förgör den vackra formen, men sprider den över landskapet. Nästa år står den stretsamt vackert gul över landskapet igen. De vackert gula solarna hör våren till.

Det doftar ljuvligt i naturen. Färgerna är förföriska. Ljudet av fåglar som frestar, varnar och ropar hungrigt ljuder underbart i kanten, där också bin och humlor surrar i sin fantastiska idoghet.

Vänder jag mig om står korna och tittar sig omkring. Kalvarna har spritt i benen och gör ibland små tvära kast. Som ungar, fast med fyra ben. Byter jag riktning med blicken står tallarna raka, men öppen väldoftande mark under och strax intill. Ett rådjur vänder tvärt i sin färd över ängen. En hare byter riktning när vi får ögonkontakt.

I vår natur kan vi njuta. Bara vara. Betrakta. Lyssna. Och lukta.

Så vackert det är.

A..

 



Just nu läser jag; Jag heter inte Miriam.
Du hittar den t ex hos
eller hos Adlibris, förutom
 i en bokhandel nära dig. 
Den känns i magen, vill jag säga.
Den gör ont, skaver. Jag känner 
hennes rädsla inom mig.





Mp-blogg.  SocialdemokraternaModeraternaKristdemokraternaCenternPolitometern om miljö.  Knuff   Intressant?  Bloggkartan Norrtälje.  Nyligen.se.  Bloggportalen.se. Knuff om miljö - Bloggare om radikaliserad miljöpolitik - Mp-bloggFolkpartietBiologisk mångfald hos FpFiMiljö & energi hos KdMP ordar för mer ekologisk matAllemansrätten Naturvårdsverket. Allemansrätten Länsstyrelsen. Allemansrätten Håll Sverige Rent



Inga kommentarer: