lördag 9 november 2013

Vad är ett äventyr?

Har du några nya äventyr på gång, undrar mannen som sitter mitt emot mig. Jag tvekar. Jag undrar vad han menar med äventyr.

Så frågan som först måste diskuteras är; vad är ett äventyr? Utan denna definition kan jag inte svara på frågan. Vad som är äventyr för mig kanske inte är ett äventyr för dig. Äventyrets storhetsgrad och definition avgörs alltid av var och en. Varje besök i naturen kan vara ett äventyr, men ibland görs också större äventyr.  Kanske rör det naturfotografi. Kanske är det att bestiga höga berg. Kanske är det att med den egna kraften springa eller cykla land och rike runt.  Eller kanske rör berättelsen ett fantastiskt paddeläventyr längs vår vackra kust?

Jag tänker att äventyret är viktigt. Om att göra. Eller kanske om att göra livet till ett äventyr. Och att inse att det bästa äventyret är det som faktiskt blir av.

Nej, jag har inte något särskilt äventyr på gång. Det stör mig en aning, så jag får nog ta och hosta fram ett snart.

Under tiden har jag ett uppdrag som ställer saker på ända och skapar nya utmaningar. Därtill har jag ett maraton på min agenda inom kort och därefter ett långt lopp att springa. Kanske dessa ting kan ses som äventyr, ur någons perspektiv. Kanske också ur mitt, även om jag vill ha andra typer av äventyr på min agenda. Fysiskt. Och lite längre. Och lite mer.

Kanske är det fantasin det brister i. Eller modet. Eller oviljan att göra nästa äventyr alldeles själv. Eller förmågan att faktiskt komma till skott.

Det bästa äventyret är det som blir av.

Ja, det är hög tid att planera för ett nytt.

A..

Mer länkar & sånt;  Intressant. Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seKnuff bloggar -  -  -   - träningFöretagshuset -

Inga kommentarer: