fredag 24 maj 2013

Hembygden



Hembygdsföreningarna i Roslagen, eller några av dem, har givit ut en ny broschyr. De har samlats kring det minsta och enklaste och min förhoppning att få se människorna bakom föreningarna kom på skam. Broschyren innehåller bara enkel information om att de finns. Ja, var de finns också, förstås.

Jag vill läsa om människorna som gör. Om de som lägger ner sin längtan och en hel del krut i fastigheterna, i det gamla sätten och prylarna, i tankar kring människorna och i bygden i stort. Det finns en hel del sådana människor, men man ser dem inte så ofta. Det skulle jag vilja göra.

Jag skulle vilja veta mer om vad t ex Bengt Eriksson lägger sin tid på. Eller Claes Holmström. Eller Lennart Jansson. Eller andra som jag vet är mycket starkt intresserade av sin hembygd, som forskar, funderar, snackar och skriver. Jag skulle vilja veta vad de gör och vad som driver dem. Jag skulle också vilja veta var de gör av allt de finner i sin forskning och sitt arbete.

För de gör väl inte som Röda Korset? - Som säger att de förstör gamla foton och dokument, så att de inte hamnar i fel händer. Förstör, så att det inte finns kvar för forskning av det gamla, sådant vi vill veta för att minnas hur det var. För att veta hur vi kommit dit vi är.

Nej, det tror jag verkligen inte att hembygdsivrarna gör. De månar om bygden. Om det - och de - som varit och är.

A..




* Hembygd.se  * Eniro karta till Labacken. * St Eriks Gille. * Politometern.Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. *  Blogger.com * Folkminnen. * Läs även andra bloggares åsikter om  - hembygd - mm. * Roslagsbro. * Norrtälje. * Svenska Turistföreningen * Roslagskretsen

Inga kommentarer: