onsdag 3 augusti 2022

Maxpuls


Vad är maxpuls?

Maxpuls är det maximala antal slag som mitt hjärta kan slå under en minut.

Så här beräknar du din maxpuls: Utgå från 220 för män och 226 för kvinnor och sedan dra bort din egen ålder. Om du är man och 50 år blir maxpulsen alltså 220 – 50 = 170.

Hur stämmer det på mig?

Så. Min maxpuls bör vara 165 (kvinna, 61 år =226-61). På dagens (2/8-22) lågintensiva tur låg min puls (enligt Polar-klockan) på mellan 147-174 (en mil lugn löpning). Dagens puls hittills under min vakna tid har legat på 61-174 (kl 0430-0830) och nattens lägsta puls var 55.

Min maxpuls bör därmed ligga högre än schablonvärdet (226 minus ålder), eftersom jag verkligen inte tränat högintensivt och definitivt inte över min maxpuls. Jag snarare lufsade rundan i ljuvlig morgontid. 

För att lära känna min kropp, hitta min maxpuls, behöver jag alltså utmana, pressa hjärtat en aning. Jag behöver ett annat sätt att få reda på min maxpuls. Om det är viktigt att veta. 

Är det viktigt att veta sin maxpuls? 

Vad säger max och min om min hälsa?

A.. 

Inga kommentarer: