fredag 6 december 2013

Jag lyssnade på en tankeväckande föreläsning ....

Jag lyssnade på en trevlig och tankeväckande föreläsning i morse. Det var Per Lange som talade på temat Försäljning & Innovation. Arrangör av föreläsningen var Roslagens Sparbank

Per Lange talar med utgångspunkten att på samma sätt som ett företag ständigt måste ”innovera” i sina produkter – så måste man ”innovera” sättet att sälja på!

Jag kan själv tycka att vi bör "innovera" oss själva, rent generellt, från tid till annan.

Jag noterar att det svåra, i all förändring, är att släppa taget om de gamla idéerna. Det är i sig ett hinder för att se och göra nytt. Vi - du, jag och alla andra - ser människorna (oss själva och andra) på ett visst sätt. Vi ser företagen och strukturerna på ett viss sätt. Och vi skulle onekligen vinna på att släppa taget om denna bild och hitta andra bilder.

Vi ser världen genom våra egna föreställningar. Jag ser genom mitt filter. Min version av världen ser inte likadan ut som din. Och min bild, mitt mod och mitt förhållningssätt påverkar mitt möte med livet och människorna.

Ja, det sades en del tankeväckande saker - även om det inte är nytt. Tankar tål att tänkas igen. De tål också att brytas, ändras och samtalas om.

Jag tänker att jag nu skall släppa taget om några av mina gamla idéer och tankar. "Moda" till mig en aning. Det är dags att försöka på ett annat sätt. Det är dags att släppa taget. Det är dags att släppa min önskan om kontroll och korrekthet, på det sätt den kommer till uttryck hos mig.

Det är helt enkelt dags att sluta vara en trygghetsnarkoman och ge sig ut på djupare vatten.

Det är dags nu.

A..



Klicka på bilden för mer info om huset. Ledigt fr 1/1 2014.

Inga kommentarer: