lördag 14 december 2013

I Roslagens famn med utgångspunkt från Öländsk Bygd ...

Öländsk Bygd 2013 landar i min brevlåda, nu i slutet av år 2013. Den är utgiven av Åkerbo Hembygdskrets och omfattar hembygdsföreningarna i Böda, Högby, Källa, Persnäs och Föra - alltså norra Öland. Boken är en årsbok för föreningarna och innehåller respektive förenings och kretsens årsberättelser för det gångna året (2012), men den innehåller också en mängd andra berättelser om trakten, människorna, företeelserna och vår historia (med utgångspunkt från berättelser från norra Öland). Jag drar ett djupt andetag varje gång jag får en ny årgång i min hand. Det är en fantastisk skrift.

Denna utgåva är årgång nr 64. Nuvarande redaktör är Kerstin Svensson, Böda. Hon har gjort ett mycket digert arbete. Jag är själv (ideell) redaktör för en annan sorts periodisk skrift och vet vilken tid och kraft det tar att få ihop ett sådant projekt. Jag vet också att det är tillförande och roligt. Jag tror mig också förstå att uppdraget kring boken är ideellt, eftersom den finns i hembygdsföreningarnas famn. Tänk er då - att detta är årgång nr 64. Denna årgång har ca 140 sidor. Alla dessa texter är skrivna ideellt. Texter till nytta och glädje för historiebeskrivningen av vår tid och av bygden. Nog är det väl ändå rätt imponerande?

En stor eloge vill jag ge till Kerstin Svensson och Åkerbo Hembygdskrets, för denna fantastiska skrift. Och en uppmaning till bygdens folk att gå man och kvinna ur huse, för att se till att ni införskaffar ett eget exemplar.

Jag påbörjar härmed arbetet att se om det är möjligt att göra en liknande skrift i min boendetrakt. Så, var skall jag börja? Kanske med St Eriks Gille, St Olofs Gille och Erikskulles hembygdsförening? Och alla de övriga i Roslagens famn allteftersom. Det finns rätt många här. Det i sig är också imponerande stort. Tänk, vad många människor som är aktiva och månar om sin bygd. Ja, om detta vill jag att det skrivs.

Anette Grinde


Länkar & sånt; 

* Hembygd.se  * St Eriks Gille. * Politometern.Intressant. *  Bloggkartan Norrtälje. *  Nyligen.se. *  Blogger.com * Folkminnen. * Läs även andra bloggares åsikter om  - hembygd - mm. * Roslagsbro. * Norrtälje


1 kommentar:

http://Oldmolly.bloggplatsen.se sa...

Tack för vänlig kommentar på min blogg. Och alltid välkommen, när du/ni har vägarna förbi, det vet du.