fredag 23 november 2012

Friskvård...

Friskvård. Som i hälsa som skapar mervärde. Som i att röra på sig. Och skapa bättre förutsättningar för ett långt - och friskt - liv. Och mer energi till dagen.

Man får hoppas att företagens friskvårdstimme nyttjas av många. Att den erbjuds och nyttjas. Eller ett friskvårdskort eller motsvarande att nyttjas på egen tid. Som också används, ja.

Idag blev det 34 km cykel. Det fick räcka så. I strålande solsken, om än en aning svalt. Det var skönt. Jag ser att andra laddar för en 24-timmarstävling inom kort. Att springa i 24 timmar tär på psyket. Ja, antagligen på kroppen också. Det sitter i håret, säger någon. Ja, eller åtminstone i huvudet. Själv får jag nog springa ytterligare en eller tre 6-timmarstävlingar innan jag ger mig på en 12.a - för att därefter så småningom ge mig på en 24.a. Och därtill många springande mil dessförinnan och däremellan. Det är ändå förundrande hur olika vi ser på idrott och träning. Någon promenerar lugnt och någon insisterar på att springa väldigt långt. Båda tänker förhoppningsvis på det bästa för sin egen hälsa.

För dig som cyklar och springer ute nu - glöm inte reflexvästen. Den gör stor skillnad för den som möter dig, oavsett det är i stan eller på landsbygden. Det gäller såväl dagtid som kvällstid. De dova färgerna göra att vi alla smälter in i naturens färger just nu. Det gör oss inte särskilt synliga. En liten reflex är inte nog.

Träning, ja. På var och ens nivå. Reflexväst på.

A..

Länkar & sånt;  
Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om friskvård - Bloggare om avdragsrätt - friskvårdstimme  - ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju elitmotionär så såna tycker jag inte skall ge råd. Många av er har ju ett överdrivet träningsbegär som jag inte ser som friskvård.
Snarare leder det till sjukvård.

Reflektioner Allteftersom sa...

Det var ett väldigt tråkigt uttalande. Och det var en förskräcklig förutfattad mening. Att röra på sig är hälsosamt. Det finns mängder av studier och faktiska bevis på detta.

Är jag elitmotionär för att jag springer marathon? Eller vad får dig att säga att jag inte får ge uttryck för min önskan att människor - inklusive mig själv - skall röra på sig mer? För att må bra.

Hur rör du dig själv?