torsdag 3 november 2022

Att pussla är lycka. Det kan ju vem som helst fatta.

En äldre kvinna och hennes man kommer in i butiken. De tittar runt. Mannen lämnar platsen, står utanför och väntar.

Kvinnan får syn på pusslen. Det skimrar till i ögonen på henne, åhh, jag älskar dessa pussel. Jag får inte, min man blir galen på mig, säger hon och sneglar mot ytterdörren. Jag har massor hemma.
Jodå, säger jag, du får. Följ din glädje!
Hon ger efter för sina lustar. Köper två. Ställer sig vid dörren som om hon inte riktigt vågar gå ut till maken. Strax samlar hon mod, går ut.
Jag tittar efter dem, när de vandrar över torget. Han håller henne kärleksfullt i handen.
Han log nog bara lite snett när hon kom ut. Det hade säkert hänt förr.
Att pussla är lycka. Det kan ju vem som helst fatta.

A..

Inga kommentarer: