torsdag 6 oktober 2016

Allt inkluderat - vem drar vinstlotten när du reser?

Hur påverkar all-inclusive-turismen den lokala befolkningen, undrar vi när vi talar om turismen. Vi undrar också om turisterna begrundar detta när de reser så.

Pengarna, turistens spenderade slantar, landar oftast i fickorna på de rikaste. Flygbolagen, de stora hotellkedjorna, stora matgrossister från hotellkedjornas ägandeländer, mm, får i regel den största andelen av pengarna från turismen. Det som blir kvar till de lokala restaurangerna, hotellen, butikerna, mm, blir de minsta beloppen, ofta inget alls. I all-inclusive-turismen lämnar sällan gästerna hotellområdet. Allt ingår och allt finns inom en armlängds avstånd.

Hotellen, de inhägnade områdena där allt ingår, är lukrativa. Det är en riktig turismvinst. De är verkligen en miljardindustri - men vem tänker kring lokalbefolkningens vinst här? Om de lokala företagarna startar butiker, restauranger och hotell för att det finns mängder av turister i området, men inte får någon del av kakan eftersom alla stannar innanför murarna. Om hotellen innanför murarna använder så mycket vatten och el att inget blir kvar till den lokala befolkningen - vad händer då? Ja, nej, då får de ingen del av kakan och de blir av med de resurser i form av el och vatten som de behöver för egen konsumtion och produktion.

Är detta mitt ansvar? Får jag inte resa och vila upp mig när jag behöver det? Jo, visst får du resa. Ja, visst får du vila upp dig. Ja, visst får du njuta och ha skoj. Men, kanske kan det ske med eftertanke och med omsorg om människorna som drabbas och/eller ställs utanför turismpengarna. Om du vill vara en del i en positiv utveckling i världen, typ t ex att vi når de globala målen.

Vi behöver tänka på vår förbrukning av t ex el, vatten och andra resurser. Den påverkar det lokala samhällets möjligheter. Om jag inte måste - inte vill - bidra till att minska deras möjligheter så behöver jag tänka på det. Så, ja då behöver jag det, förstås.

Nej, jag kan inte tänka mig att resa med all-inclusive. Ett skäl är att jag vill resa för att möta och se den lokala kulturen, de lokala restaurangerna och människorna. Jag vill inte vara inne på ett och samma ställe och äta av samma buffé. Jag vill se och uppleva mer, bo på de lokala hotellen och möta människorna med allt vad det innebär. Ett annat skäl är att jag själv mer vill styra vem som får del av mina turistpengar. Jag låter hellre de lokala handlarna och befolkningen få del av mina slantar än multimiljardärerna som ändå lever överdådigt gott på andra platser.

Ja, jag tänker nog att en del av vårt allas väl ligger på mina axlar. Mitt ansvar, alltså. Men, också ditt. Och vårt tillsammans.

A..







Länkar
Schyst Resande
Schyst Resande fb
Aftonbladet

Inga kommentarer: