lördag 12 juli 2014

Vad slår högst för hälsan, tro?


Solen sken i den vackra staden. Människorna flanerade, njöt av värmen. På en gul & vacker bänk satt en man, på tvärsen med huvudet i mannens knä låg en kvinna. De njöt av nuet, värmen och närvaron av varandra. Båda meckade med sina telefoner, förstås. Det är ju så de flesta gör, nuförtiden.  Bortsett från telefonmecket, så är det ändå en trivsam syn att se människor tycka om varandra. Vad tycker de om mest, måntro?
En bit därifrån gick en man och en kvinna in på ett café. De höll avstånd från varandra. De var rätt bastanta, hade lite svårt att gå. De hade en barnvagn med sig. Jag undrade för mig själv om det var deras barnbarn de hade i vagnen. Barnbarn brukar kunna skapa lycka. Nej, såg jag sedan. Det var inte deras barnbarn som satt i vagnen, det var två hundar.  Ja, även hundar skapar lycka hos ägare, vet jag ju. Men varför transporterades hundarna i vagn? Det gör mig rätt beklämd när jag ser att djuren, som av naturen är skapta för att gå och springa, nosa och leka, transporteras i en barnvagn.  Det är inte så de flesta gör, gudskelov. Vad tänker de om hälsa, undrar jag? Är motion bra eller är att bara åka med bättre? Vad slår högst för hälsan, tro?
A..

Inga kommentarer: