torsdag 20 december 2012

Pladask...

Jag tänkte att det inte gjorde något om jag kom iväg på springturen lite sent idag. Jag tänkte att all fin & vit snö gör att det inte blir så mörkt, så att jag ändå ser trots att solen gått ner. Så jag kom i väg lite sent. Ja, kanske lite senare ändå.

Det är ganska bra plogat här ute på landsbygden. Ja, någon liten snösträng här och där finns det förstås. Och höga plogvallar, som ofta ligger utanför vägrenen (som bilarna gärna dråsar ner och kör fast i). Det finns gott om plats att springa på. Reflexvästen är på, så att bilarna ser mig om de dristar sig till att köra i våra kvarter.

Jag springer på den plogade vägen och mörkrets sänker sig sakta omkring mig. Snart är det ändå ganska mörkt. Men det är ljuvligt skönt att springa. -4 är en skön springtemperatur. Det är knappt någon vind. Jag vänder borta vid vägkorsningen i nästa by och siktar hemåt igen. Jag tänker att jag borde ha tagit pannlampan med mig. Jag ser inga konturer på vägen. Allt är bara vitt. Jag ser snö/vägpinnarna dyka upp med jämna mellanrum, men däremellan är det alldeles vitt. Det är svårt att hålla sig på vägen. Igen och igen känner jag att jag kommer ut i snömodden och rätt som det är står jag på öronen rakt ut i diket. Jag ser ut som en riktigt snögubbe när jag kommer upp igen.


Click to get cool Animations for your MySpace profileJag ruskar av mig snögubbefasaden och kommer upp på vägen igen. Min handled klarade sig med ett nödrop från att skadas. Man får skärpa sig så det inte händer igen. Strax är jag igång igen, men det står inte på innan jag hamnar i modden igen. Jag möter en bil som har helljus på. Inte bara två, utan i tredubbla mått. Hen bländar inte av, så jag ser stjärnor tillsammans med all snö. Förgrymmat. Det står inte på innan jag faller pladask igen. Jag snubblar rakt ut i diskeskanten och drösar omkull i samma snögubbefason en gång till. Ja, det är ju tur att det inte är så stora folksamlingar här, så de ser hur man gör när man är ute och rantar här ute på vischan.

Pannlampa, reflexväst och stadiga skor. Vad mer kan man önska? Ett par kryckor som gör att man håller sig på rätt köl, kanske?

Anette




Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om Ickevåld - snövallar - löpning Bloggare om vinter - plogning   ...  

Inga kommentarer: