fredag 21 december 2012

Dagen idag....

Idag läser jag i tidningen (NT) om att staden fått en ny centrumledare. Jag blir lite avundsjuk eftersom det är ett jobb jag skulle vilja ha. Fast jag har förstås inte sökt det, så då är det ju lite svårt att få´t.

Nåväl. Jag hoppas att han lyckas få vårt centrala Norrtälje att blir med attraktivt för företagare & butiksinnehavare. Jag hoppas att han får politikerna att förstå vikten av att inte ha så hiskeligt många stora köpcentrum utanför stan. Jag hoppas att han får gehör för fler parkeringar nära centrum. Jag hoppas att han hittar en sammanhållen form så att det blir lätt för nya människor som söker butiker att finna rätt bland lediga lokaler och andra nödvändiga förutsättningar. Norrtälje är en charmig stad. Det vore verkligen synd om dess kärna dör.

Jag läser i NT också om en nyhet som jag läste i DN igår. En fruktansvärd våldtäktshistoria i Indien, där en kvinna blev våldtagen på en buss av flera berusade män. Hon blev kraftigt misshandlad och kämpar för sitt liv. Det är fasansfullt att våldtäkter kan ske. Det är fruktansvärt att det finns män som gör sådant, oavsett vilket skäl de har till att göra detta. Det är obegripligt att flera män kan göra detta tillsammans. Utan att hindra sin vän (sina vänner), utan istället delta. Det är helt obegripligt och fruktansvärt hemskt.

En märklig historia i NT är den om namnstriden i den ny/ombildade församlingen. Kyrkorådets ordförande har beslutat sig för att lämna sitt uppdrag - för att namnet är för långt. Han undrar om de som bor i Tomta i Grisslehamn skall säga att de tillhör Väddö och Björkö-Arholma församling och inte bara Väddö församling. Gäller då inte samma sak för Arholma-borna, tänker jag. Och, om en församlingsmedlem tycker att namnet är för långt - så kommer det säkert att förkortas i medlemmens dagliga tal. Det formella namnet känns ju annars helt rätt, eftersom det är dessa områden som är med i församlingen och det finns församlingsmedlemmar som tillhör just det området. Vi själva tillhör Roslagsbro-Vätö församling. Själv nämner jag den nog bara vid församlingen eller vid den kyrka jag tänker kring - och skriver jag till dem så tycker jag nog inte att det är så svårt att formulera hela namnet för formens skull. Nja, säger jag om denna strid som nu pågått ett tag. Nog borde de väl ha viktigare frågor att hantera.

Click to get cool Animations for your MySpace profileDet ser ut som om vi får en vit jul. Idag är det några grader kallt. Det är en skön temperatur, som jag uppskattar. Det snöar lätt, som om vi inte har nog med snö. Kanske skall jag springa i dagsljus idag - så att jag inte ramlar omkring i dikena (eller kanske snarare krockar med snövallarna som finns där) som jag gjorde igår?

En fantastisk dag önskar jag dig.

Det är nu skattedeklarationsdags för mig. En kund behöver få den gjord på studs. 

Anette Grinde



Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om DN - Norrtelje Tidning - övergrepp - Bloggare om centrumledare - parkeringsplatser   ...  

Inga kommentarer: