söndag 30 december 2012

Foton på nätet...

Jag blir beklämd när jag ser fotografier delas som om det vore ens egna. Fotografier ägs av fotografen, om rättigheterna inte har givits bort eller sålts. Fotografier som finns på nätet (t ex på hemsidor, i bloggar eller på facebook) är inte allmän egendom. Det är sålunda inte i sin ordning att spara ner dem och använda dem som sina. Det är helt enkelt stöld.

På facebook delas bilder vidare. Ja, det må ju vara ok, när det framgår vem som har lagt ut bilden och det är den personen som har lagt ut bilden - med vetskap om att den delas vidare. Med hens namn som följer med. Men det är inte ok om man sparar ner den och delar den som sin. Det är ren & skär stöld. Låt bli det. Bilder & texter ägs av någon. Det bör respekteras.

Häromdagen såg jag en fantastisk skidåkarbild. Upplagd på facebook med namn på fotografen. Tagen någonstans i vår vackra fjällvärld. Nästa dag såg jag en vän lägga upp samma bild, utan namn på fotografen och som om den var hennes. Jag blir verkligen beklämd när jag ser det göras. Så nej, det känns verkligen inte ok. 

De må vara att vara och en ser texter och bilder som allmänt gods när det läggs ut på nätet. Men, så är inte fallet. Äganderätten kvarstår hos ägaren. Du som betraktare har inte en självklar rätt att klippa och klistra text & bild vidare till annan plats.

Så vänligen, respektera äganderätten till text & bild. Låt skribent & fotograf få äran - eller själv bära ansvar - för den text & bild som de har åstadkommit. Ta inte åt dig äran själv, som om texten & bilden vore din.

A..




Länkar & sånt;  
Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om äganderätt - fotografier -  Bloggare om  yttrandefrihet - skribent -  ... 

Inga kommentarer: