söndag 22 april 2012

Annie Lööf...

 Annie Lööf, partiledare för centerpartiet, hamnar i blåsväder. Eller kanske snarare i en dundrande orkan. Hon kanske får ta några steg tillbaka, tänka om och kanske svänga i en annan riktning, om hon skall lyckas hålla sig kvar. Jag tycker, eller har tyckt, att Annie Lööf är en frisk fläkt som bör kunna göra skillnad. Jag funderar i dag kring om jag fortfarande tycker så. Nej, jag tänker inte såga henne som person, för det är hon för färgstark och aktiv, men jag konstaterar idag att jag tycker helt annorlunda än vad hon gör i frågor kring respekt, vapen, demokrati och mänskliga rättigheter.

Annie Lööf intervjuades i Ekots lördagsintervju igår. Några av hennes ord lämnade en del frågetecken och kvarstående undringar hos mig. Jag lyssnar igen till intervjun och tycker ganska snart att det är ordentligt obehagligt.

Jag hör att centern tycker att det är viktigt att vapenexportreglerna tar hänsyn till mänskliga fri- och rättigheter och att dessa fri- och rättigheter inte är något man kan kompromissa om. Det måste finnas i lagstiftningen. Men, jag hör inte budskapet att centern, i de ord som deras partiledare här framför,  arbetar för att detta skall ske när det kommer till kritan. Jag hör inte något som tyder på att vi - Sverige - inte skall exportera vapen, oavsett sort, till länder som använder eller riskerar att använda dem mot sitt egna folk, mot de som lever inom sitt eget lands gränser. Jag hör inte heller något som visar att det finns en förståelse för att vapen skadar andra människor och skapar ytterligare svårigheter i världen.

Jag hör att det är svårt att se vad som är en diktatur och vad som är demokrati. Men, är det verkligen det? Jag hör att vi skall följa vår lagstiftning och våra avtal, men jag hör inte något som gör samtalet om respekt för mänskliga fri- och rättigheter trovärdigt. Annie Lööf sätter inte en hög prioritet i den riktningen. Jag hör att vi skall exportera vapen. Jag hör att näringsliv och pengar går före mänskliga fri- och rättigheter.

Jag hör också att förtroende från omvärlden är viktigt, och att däri inte ligger att säga upp avtal. Vi vinner respekt när vi ingår avtal och levererar produkter som andra länder behöver och nyttjar. - Även om avtalen är förskräckliga, sett ur andra perspektiv än rent juridiskt lagliga. Lagligt, är viktigt. En tanke kring världens fred och för de människor som finns i regimernas regioner verkar inte finnas med i tanken.

"Verkligen är ju så." - I världens finns krig och vapen, som vi underhåller och spär på när vi tillverkar och säljer dem till andra länder. Är det den verklighet som vi vill ha?

Nej, säger jag. Det är inte den verklighet som jag vill ha. Jag vill inte att Sverige säljer vapen eller underlättar för diktaturer att kontrollera sitt folk. Jag ser inte våld, vapen, hot, övervakning och krig som en framkomlig väg för fred mellan land och folk och tillgång till mänskliga fri- och rättigheter.

Demokrati är demokrati och diktatur är diktatur. Det vet säkert även Annie Lööf idag, även om det föreföll oklart igår.

När svenska arbetstillfällen och pengar till den egna kassan tydligt går före mänskliga fri- och rättigheter finner jag politiken hänsynslös. 

Det gör ohyggligt ont att höra.

A..



Länkar;
DN. Annie Lööf - 22 april. Svd. Annie Lööf - 21 april. Svd. Annie Lööf - 22 april. Svd - A Lööf känner till vapenembargot 22 april.. Politometern om Annie Lööf. Läs även andra bloggares åsikter om - centerpartiet - vapenexport. *  Politometern.  Intressant Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se. Blogger.com  



Inga kommentarer: