lördag 2 april 2011

Äventyr står på agendan...

Äventyr står på agendan, säger jag, och talar om kajak i vår underbara skärgård. Mannen som står mitt emot mig svarar att kajak i skärgården inte är äventyr.

När jag efter en stund också talar om vår resa per motorcykel i Indien, och föredraget kring detta, så glimtar det till i hans ögon, och säger; Det är äventyr!

Vi placerar våra ribbor kring olika företeelser och händelser på olika nivåer. Det är tydlig att vi är väldigt olika i hur vi tänker och gör. Det som är äventyr för mig, är inte äventyr för dig. Vi lägger helt enkelt helt olika betydelse i ordet. Det är spännande, tycker jag, att höra människornas olika benämning på ordet och vad de tycker om människor som gör sådant som andra tycker är oöverstigligt.

Mod och äventyr, synes höra ihop. Men även mod är ett sådant ord som vi beskriver helt olika. Det som är mod för mig, är sannolikt inte mod på samma nivå för dig. Du kanske beskriver mig som modig, i frågor där jag inte beskriver mig som modig alls. Jag kanske känner mig modig i någon avseende, där du inte finner mod involverat överhuvudtaget.

Mod och äventyr skapar, för mig, lycka. Det vill jag bygga mer av - varje dag, under resten av mitt liv.

Anette Grinde

1 kommentar:

Den nakna coachen sa...

Underbara reflektioner kring Mod, Äventyr och Lycka.

Hoppas att du får en fortsatt trevlig helg.

Kram
Linda