tisdag 5 oktober 2010

När nattsömnen inte vill infinna sig...

...så kan man läsa en bok. Så blev det igår natt.

Jag läste;

Thomas Kanger
"Söndagsmannen"
ISBN 91-1-301306-8
Norstedts Förlag, Sthlm
2004

Jag köpte den under dagen, på Myrorna i Sundbyberg, för 20.- Den lär återlämnas dit när jag passerar nästa gång. Nu när den är läst, så kan ju någon annan få läsa den. Till gagn för Myrorna igen, kanske.

Nåväl. Boken är en kriminalroman. Den handlar om utsatthet. Om kvinnor och män, som utnyttjar och utnyttjas. Och som ljuger för sina kära medmänniskor under hela sin livstid. Den handlar också om ett mord, som blir löst vad tiden lider. Även om tiden lider en aning långt. En aning lite för långt. Därmed inte sagt att boken kändes lång, som i långsam. Den rann på, liksom. Och jag hann i mål innan sömnen nådde mig.

Ja. Den var ändå inte så dum. Sådär, som en bok som behöver läsas för sömnens skull. Eller för frånvaron av sömnen. Då, just då, är tid för läsning. Jag har fler sådana på lut. Sådana som jag köpt, för 20.-/st, på Myrorna. För en stunds läsning, då när John Blund är ute på andra uppdrag.

A ....

Inga kommentarer: