Sommarfest.
Förra helgen firade vi midsommar på våra respektive hembygdsgårdar. Erikskulle och Labacken. Söderbykarls hembygdsförening och Roslagsbro hembygdsförening (St Eriks Gille). Det är två vackra, helt olika, kulturplatser I Roslagen. I Söderbykarl finns ett museum och mängder av ditflyttade hus. I Övra Söderby finns en gammal gård och kulturföremål, en annan typ av historia. Båda drivs av hembygdsföreningar, som i sig drivs av kulturintresserade och ideellt engagerade människor som bryr sig om sin bygd. Det är vackert.
Jag tycker om hembygdsföreningsverksamheten och jag tycker om det ideella föreningslivet. För mig betyder det att människor bryr sig om sak, historia, människor och plats. Jag tycker om föreningslivet där vi gör saker för sakfrågan, inte för pengarna. Vi gör det för saken, till exempel för kulturen, idrotten, samtalen, hembygden, mm. Vi gör det för varandra. Föreningsliv är vackert.
Idag arrangerade Erikskulle sommarfest. De bjöd in till sin gård, ordnade parkering, insläpp, hade bakat, ordnat fika, skapat sin lanthandel, öppnat kvarnen, ordnat tipsrunda och de visade besökarna sin vackra gård. De har så många fina hus att vårda, se efter. Vi vandrade runt kvarnen, smedjan, dansbanan, loppis, Viksbåten och Roslagsbrodräkten. I varje öppet hus och på varje viktig plats fanns minst två funktionärer, män och kvinnor som med hjärtat i bygden bryr sig om sin plats. De tar ansvar för bygden.
Vad vore vi utan hembygdsfolket? Vad vore vi utan hembygdsföreningarna? Vad vore vi utan föreningslivet? Jag hoppas att Erikskulle fick en kalasfin dag för sin vackra sommarfest idag, att de känner sig glada över besökarna - och att besökarna ser och förstår allt jobb föreningsfolket lägger på gården.
Jag tackar för var och en som lägger ideell kraft för vår hembygd.
Tack.
A..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar