torsdag 7 april 2022

Låt oss tala om GDPR. Eller, kanske bara om varsamhet om varandra.


Jag är medlem i Rotary. Det är en världsomspännande organisation med många klubbar. Vi möts, samtalar, lär oss mer om var och en, våra verksamheter och lyssnar på spännande föredrag i skiftande ämnen. Många gör också stordåd för andra. 


Min post i klubben just nu är It-ansvar. I tider av en ny plattform sker utskick och utbildning. Det är viktigt, förstås. Vi behöver lära oss det nya. En viktig del i vårt tidevarv är att fundera över hur vi hanterar personliga uppgifter, som adresser, personnummer och annat som hela världen eller inte ens grannen vid bordet intill behöver veta. När vi delar uppgifter behöver vi tänka kring vad och varför. Vad behöver vi dela och till vem. Varför behöver alla veta min adress eller mitt personnummer? Ja, det må vara offentliga uppgifter, men varför måste de sändas till ett antal personer per mail utan tanke? Jag tänker att det är oro och obehag, att om jag inte vill så är det också många andra som känner lika. Personligt som sprids är obehag, då ska Rotary förstå det. 


Jag har, till avsändaren för it-utbildningen Polaris, motsatt mig spridning av mina personuppgifter. Det fortsätter, ohämmat och utan eftertanke. Om det är viktigt att alla vet att jag är med? Nej, det är det inte. Är det viktigt att alla får hela excelraden med uppgifter? Nej, definitivt inte. Den kan lätt döljas och låsas av avsändaren, man kan skapa ett nytt dokument eller tänka till kring vem som måste ha uppgifterna.


GDPR finns för att skydda den enskilda människan, jag ber distrikt och varje person som är delaktiga i spridande av personuppgifter att vara varsamma. Lättja (att inte orka göra om filen) är inte ett giltigt skäl att avstå. 


Titta på uppgifterna innan du sprider dem. Är det verkligen nödvändigt att du sprider dem - allt som ingår - i det forum du gör? Om inte, gör det inte. 


Polaris-utbildningsinbjudan brister i detta. Jag har bett om varsamhet. Det har inte hörsammat. Personuppgifter fortsätter att spridas. Det är inte ok. 


Jag ber distriktet och varje medlem i vår organisation fundera över frågan. Jag ber om varsamhet och hänsyn. 


GDPR och tanken bakom lagstiftningen kanske ändå finns för att måna om människor. Låt oss göra det. 


Anette Grinde 








Inga kommentarer: