fredag 9 april 2021

Mitt Roslagen 8 april 2021 - om kyrkans konstutställning

Jag läser Mitt Roslagens artikel om kyrkans konstutställning under påsken. Församlingsherde Ninna Birkoff initierade tanken som blev en succé. 

Jag har, under utställningstiden, hört flera säga att de deltagit med sin konst och av flera andra att de besökt. Jag har hört många ord i positiva toner, jag har glatts och njutit av deras glädje. 


Jag missade både möjligheten till utställningen och att besöka kyrkan under utställningens öppettid, vilket gör mig ledsen, men jag är verkligt glad över idén och genomförandet. Det kommer fler utställningar, förstås, men denna hade jag velat delta i och/eller se. 


Kyrkans rum är fantastiska lokaler som andas lugn, hopp och tillförsikt, bara det ett skäl till besök. Att dessutom få tillgång till konst i ett stort och tryggt rum i coronatid är fantastiskt. Jag älskar när kyrkan tydligt öppnar rummet för alla. Jag tänker att de alltid gör det, men en utställning gör det än mer offentligt. Bara att vara i ett kyrkorum är en glädje som man skulle önska många. Det utstrålar lugn, trygghet, tradition och historia. Ja, rummet kan framkalla glädje men också väcka sorg.


Tystnad och möjlighet till eftertanke, utan att man bara raskt hastar vidare, är möjligt i ett rum som detta.


Birkoffs initiativ gör mig glad. Tack för det. 


Anette Grinde 



Inga kommentarer: