lördag 17 oktober 2020

Jag läser sinnesrobönen..

En journalist från den lokala, men storförlagsägda, tidningen ringde för en tid sen. Han ville tala om Amazons inträde på den svenska marknaden, höra min oro. Jag tänkte berätta om sinnesrobönen och att oron var meningslös. Jag kan inte slåss mot en sådan jätte, bara tro att vårt samhälle vill ha den fysiska bokhandeln kvar, och därför handlar där. Journalisten bokade en dag och en tid. Jag väntade. Han kom inte. Jag vet inte varför, men jag känner en smula sorg över att han inte hörde av sig. 


Jag läste en insändare i DN av förlaget Ordfronts vd Pelle Andersson, där han ondgjorde sig över politikerna som släpper in bolaget på den svenska marknaden. (Jag skrev om den i tidningen Miljömagasinet den 4 september 2020). Jag undrar; Hur skulle politikerna kunna hindra ett enskilt företag att etablera sig? Kan de verkligen det, om företaget följer gällande lagstiftning? Däremot kan leverantörer och kunder ta ställning för sin samhällsbild och avstå att sälja dit eller handla där. Du och jag. 


Leverantörer i bokbranschen prioriterar. De väljer, sätter olika priser för olika kunder och gynnar någon framför andra. Då kan de förstås också välja om de vill prioritera nätbokhandeln framför de fysiska butikerna, de små enskilda boklådorna framför kedjorna, och så vidare. Det finns flera fantastiska förlag som gör aktiva val för bokhandeln, men också andra som aktivt väljer bort. Det senare gör mig ledsen, förstås. När förlag bidrar till kampanjer bara för nätet utan att det gäller också oss, är tanken kanske att bokhandeln ska handla i den stora nätbokhandeln istället för ordinarie väg via förlaget. Nej, tack, tänker jag surt. Usch, så sur jag blir av den stora skillnaden i prissättning till min lilla butik, till bokhandelskedjorna och till nätbutiken. Jag vill att min bokhandel ska kunna leva och konkurrera på schysta villkor, men det är tufft när mitt inpris är högre än nätbokhandelns utpris. Då måste jag välja bort de böckerna och de förlagen och istället lägga fokus där priser och leveranssätt blir drägliga. Det är ibland väldigt synd, eftersom de "orättvisa" förlagen också har ruskigt bra och viktiga böcker. Ja, jo, jag måste ändå välja i det otroligt stora flödet, eftersom jag omöjligt kan ta in allt. Men ändå. Ändå. 


Prioriterar jag också? Ja, jag vinnlägger mig om service till varje person som bryr sig om bokhandeln, sin läsning och bemöter mig och platsen med glädje. Du som vill att jag - bokhandeln - finns, uppskattar platsen och servicen är en glädje här. Då slår jag gärna knut på mig själv för att hjälpa. 


För mig är böcker med utmanande, skarpt, bra, glädje, inspiration, och/eller utveckling av vikt. Ja, mys också. Jag vill också att min bokhandel ska vara en levande plats med många glädjefyllda, utmanande och skaviga samtal. Det görs människor emellan, i eller utanför butiken, i samarbete med andra och med öppna sinnen. Det är en fröjd. 


Jag gillar när människor gör aktiva och kloka val, för vår allas miljö, för den lilla enskilda människan, för det lokala samhället, för de små butikerna och för det hållbara samhället. 


Välkommen du nya dag. 


Anette Grinde 

bokhandlerska i den fristående butiken

Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje 





Tidigare/andra artiklar till Miljömagasinet ;




#miljömagasinet #miljömagasinetalternativet #roslagensbokhandel #norrtälje #bokhandeln #TheLittleBookshop 

Inga kommentarer: