fredag 27 september 2019

Morgon, ljuva morgon..








Foto Anette Grinde - Övra Söderby & Nor - 20190927 (hyfsat tidig morgon)






Foto Anette Grinde - hönan Nacho burrar ner sig i jorden - 20190908 Övra Söderby



Samtidsbild är Stockholms läns museums digitala plattform för insamling av vår tids - här och nu - bilder. Hur ser vår vardag och våra miljöer ut? Fotografierna är tagna av personer som har koppling till Stockholms län. De/vi berättar om vår vardag och hur livet kan se ut.

Jag laddar in bilder där ibland - t ex från bokhandeln (Wallinska gårdarna i Norrtälje) och ifrån Labacken, Övra Söderby, Roslagsbro. Jag gör det för att det är platser som präglar min vardag och för att just de platserna, i den form de nu bedrivs, kanske inte finns om några år. Föreningslivet, med dess idealitet och den fysiska bokhandeln med sin kraftiga konkurrensutsättning från nätets handlingskultur stöps i förändringens vindar. Hur ska det gå med båda dessa företeelser, kan man undra. Både hembygdsföreningsföreteelsen och bokhandeln tilltalar mitt hjärta mycket stort, så jag vill förstås inte att de ska försvinna. För mig är vår historia, bygdens göranden och dess platser, av vikt. Jag vill se att vi/jag minns hur det har varit även när tiderna förändras. Bilder är ett bra sätt att dokumentera hur platser sett ut och förändras allteftersom.

Principer kring bilders bevarande är också av intresse för mig. Det finns så oerhört mycket bilder i vårt samhälle - men vart tar de vägen? Vem spar bilderna, kategoriserar dem och ser till att bevara dem för framtida generationers begrundande och funderingar? Samtidsbildsprojektet är ett sådant bevarandeprojekt förstås, förstås. Det gillas i mina ögon.

Anette Grinde





---- instagramtaggar ---  #Labacken  #StEriksGille  #Roslagsbro  #Norrtälje  #Roslagsbrohembygdsförening  #hembygdsförening  #hembygdsgård  #Samtidsbild  #Roslagensbokhandel  

Inga kommentarer: