måndag 6 februari 2012

Ett folk. Många resor.

Foto; Anette Grinde 
Ett folk.
Många resor.
www.aktium.dk
www.globeforlaget.se
2006
Lonely Planet
Isbn 87 91296 84 6


Resor, ord och bilder är ett livselixir för mig. Jag längtar hela tiden efter mer.

I Ett folk. Många resor. - möter jag bilder som talar. De talar till mig, eller berättar hur det är, eller de ger mig tankar kring olika platser och människor runt om världen och deras väl eller svårigheter. Boken har stått i min hylla under några år. Jag tar fram den från tid till annan. Den påminner mig om livet och självklarheterna, de som är så olika beroende på var du är född och vilka förutsättningar du har fått med dig.

Jag ser barnen. Jag ser torkan. Jag ser skratten. Jag ser förödelsen. Och jag ser livet.Och döden. - Och allt däremellan.

Livet är så olika för oss alla. Fasansfullt för någon och fantastiskt lyckosamt för någon annan.

Ett folk. Många resor - ger mig återigen en möjlighet att reflektera över våra möjligheter och våra grundförutsättningar i livet. Det är, åtminstone för mig, viktigt att begrunda dessa möjligheter och förutsättningar - för mig och för andra.

Kanske är det så också för dig.... 

Anette Grinde

Inga kommentarer: