tisdag 21 juni 2011

Jag längtar...

Jag längtar till synen av barnen. De som dansar, skrattar och leker. Eller skrapar sig på knäna i det gröna gräset.

Jag längtar till festen där människorna ler. Där de talar, dansar och förundras över allt det fantastiska som livet ger.

Jag längtar till det ruskiga dragspelet. Det som år efter år spelar sommarens visor. De som hör till. De som riktigt hör till. Som rösten som sjunger och folkdräkten som svänger till Björnen sover och Små Grodorna, till exempel. Och kanske också till Sju vackra flickor i en ring.

Jag längtar till högtalaranläggningen som skrapar och raspar. Just för att den hör till. Och för att ingen har prioritet på att skrapa fram någon annan till detta evenemang. Det finns annat som behöver ordnas först, kan man tro.

Jag längtar till arrangemanget där de ideella krafterna har skrapat ihop frågor till tipsrundorna och ordnat med allt runtomkring. Jag ser hur de putsar och fejar, klipper och målar. De gnisslas en aning över att de har blivit så få. Jag undrar vem som bakar kakor till de 800 gästerna som kommer. Kanske är det du?

Jag längtar till den blomstrande stången. Den som reses med bygdens kraft. Till den behövs det mängder av blomster. Vem plockar detta, tro?

På fredag fylls byn med folk. Från när och fjärran kommer de åkandes. Någon med traktor, någon på cykel, många per bil och några per fot. Jag undrar hur de tänker att allt detta kommit till?

Några timmar senare är det tomt igen. Då är det nog bara flagghalning, städning, diskning och ihopplockning kvar.

Vad vore allt detta - om den ideella kraften inte fanns?


Hembygdsföreningen St Eriks Gille arrangerar
midsommarfirandet på Labacken, Övra Söderby/Roslagsbro
Midsommar 2011.
Välkommen dit.




Inga kommentarer: