söndag 13 februari 2011

Norrtälje; Konstrundan - maj 2011.

Roslagens konstnärsgille har inbjudit till Konstrundan 2011 i Norrtälje kommun 21-22 maj 2011 kl 12-20. Det känns lite märkligt att ansluta sig till detta, men nu är det gjort. Och då känns det plötsligt väldigt roligt.

Konstrundan återkommer år från år. Konstnärer öppnar sina ateljéer och visar sin konst. De annonserar öppet om var de finns och människor åker runt i bygden och tittar och begrundar.

Jag vet inte vem som avgör vem som är konstnär och vem som inte är. Kanske är det utövaren/konstnären själv som gör detta. Ur mitt perspektiv är jag konstnär, om jag titulerar mig konstnär ur något perspektiv. Kanske får jag då bestämma mig för att vara just det. Ur något perspektiv.

Jag är inte konstnär med en pensel i handen. Inte heller lera eller en blyertspenna. Och inte heller brons eller järn. Hos mig står kameran på första parkett. Jag tilltalas av bilder. De som visar nära. De som visar tydligt eller kanske udda. De som visar naturen. Och de som visar mer. Bilderna ändras. Allteftersom, på något vis. Ibland blir det mer och annat när man betraktat dem en stund.

Detta känns en aning märkligt. Men, vad roligt det skall bli.

Anette Grinde ... . . .

Inga kommentarer: