onsdag 17 september 2008

Jag läser DN Jobb...

Och Norrtälje Tidning. Ibland kastar jag ett öga i Ölandsbladet och i Metro. Kanske oxå i Svd. I olika perioder besöker jag oxå plats/jobb "annonser" på det världsvida nätet. Man ser många arbetsalternativ, i många uppdrag.

Jag finns i kyrkans värld. Närmast i Missionskyrkan. Jag sitter i styrelser och är aktiv i församlingen, från tid till annan. Jag hör om anställningsproblematik - att ingen söker de tjänster som är lediga och att inga nya människor kommer till. Jag hör samma namn dyka upp igen och igen.

Jag undrar - varför vänder vi oss bara till "våra egna"? Varför annonserar vi inte för att nå en annan krets med annan kompetens?

Varför "handplockar" vi - istället för att annonsera en tjänst? Vilket nytt blod kan tillföras organisationen om vi inte fångar nya människor? Hur kan vi ens "fånga" - som i att erbjuda - de som är intresserade av olika tjänster när de bara utlyses så att få - riktigt få - kan hinna se att tjänsten/uppdraget skall tillsättas?

Vilket värde har det att inte släppa in ny kompetens - och nya människor - i organisationen?

Min uppmaning - till alla i frikyrkornas värld. Utlys era tjänster, öppet och tydligt. Pastor. Ekonomi. Diakon. Administratör. Låt oss alla få veta att ni söker - så kan vi också söka, byta riktning, utvecklas och tillföra.

Det finns mängder av människor och organisationer som behöver hitta varandra. Låt oss göra det lättare att göra just det - hitta varandra - genom att gå lite utanför de höga grindar som vi omgärdar oss med.

Släpp ut informationen.
Släpp in fler i din grupp.

Anette Grinde

Inga kommentarer: