fredag 1 mars 2024

Dimman hänger grå över landskapet...

 Dimman hänger grå över landskapet. Jag tänker på människor och stordåd. Vad människor kan och gör, vad som får oss att se, prioritera och upptäcka oss själva. Vad vi kan och hur vi kan inspireras av andras prestationer. 

#springtillsdustupar #februariutmaningen är tuff, tuffare och tuffast, men ett stordåd som ger stor glädje för mig att ha gjort. Det stärker mitt pannben, ja, både min psykiska och fysiska hälsa. Det är också en stor glädje att följa andras glädje där. Det höjer min dag. Jag tackar den som sprudlar. 


En annan positiv effekt av min glädje i träning är att det smittar. Min rörelse skapar rörelsepåminnelse hos andra. Jag blir glad när jag hör människor säga: 


  • Jag har tagit upp mitt morgonprogram igen. Styrka och rörlighet. Jag börjar med rörelse i sängen och snart är jag uppe. 20 av varje rörelse, det tar ca 30 minuter. Sen är jag redo för dagen. 

  • Jag har börjat gå till stan istället för att ta bussen. Jag måste röra mig så att jag orkar göra det jag vill. Som att skogsvandra utan att hindra gruppen.

  • Just det, nu ska jag gå och simma. Det ska jag aldrig tulla på. Varje vecka, minst två gånger er vecka, är så himla skönt.

  • Jag tränar med Sofia varje morgon!

  • Jag tränar med Tamm. Det har jag gjort i evigheters evigheter. 

  • Jag har börjat med yoga, det mår jag bra av.

  • Du får inte störa mig på onsdagar. Då har jag världens bästa vattengympa. Den är så bra, jag blir så trött. 


Jag blir glad av alla som rör sig, snabbt, långsamt, hoppande, sträckande, yogande, gympande och med styrketräning. Jag blir glad av den som kör sig trött, svettig eller friskluftat sig. Jag blir glad för att det visar att du bryr dig om dig själv. Då bryr du dig också om andra - för att din hälsa inte bara påverkar dig. Den påverkar andra omkring dig, ja, rent av hela samhället. 


Det går alltid att göra mer, men även lagom kan vara gott nog. Ju mer, desto bättre. Vi utgår från vad vi själva kan, men vi kan oftast lite mer. 


På mitt schema för våren vill jag ha löpning, simning, cykling och styrketräning. Idag ska jag vila, kanske imorgon också, men sen ska jag på’t igen. Jag mår bra, bättre och bäst när jag inte slarvar bort min träning.


Välkommen, du nya dag. 


A..




#jagärlöpare #målbild = #ultravasan90 #jagärultra #rörelse #vattengympa #vattenjympa #jagspringertillbussen #jagärtacksam 





Inga kommentarer: