söndag 7 november 2021

6/11-21; Allhelgonafri råder


Idag har det rått allhelgonafrid i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Bokhandeln har varit stängd och jag har försökt hålla mig därifrån. Det är ändå inte så lätt, eftersom det är en trevlig plats att vara på. Det är härligt att möta alla människor som vill prata, mötas i tanken kring en bok eller hitta något som passar just henne eller honom. Det är roligt och utvecklande. Jag blir glad över alla sådana möten. Jag är glad över platsen.

Det lyste i kyrkan i Norrtälje, såg jag när jag passerade.

Det lyste också i kyrkan i Roslagsbro. Jag gick halvvägs in där och såg den vackra ljusbäraren. Tänk, så vackert det är med ett ljus. Ett ljus i mörkret och en tanke till en människa som spelat roll. För oss, för mig och andra. Eller fortfarande spelar roll. Människor spelar roll även när de inte längre vandrar på vår jord. Vi minns, gläds, sörjer och tänker på dem. Vad gjorde vi tillsammans? Vad borde vi ha gjort? Kan jag göra mer med och för de som ännu är kvar? Ja, det är tankar att tänka hela tiden.


Häromdagen kom en kvinna in i bokhandeln och frågade efter en bok om sorg. Vi letade och hittade, pratade och tänkte. Hon tog sig tid. Det var fint. När hon gått hittade jag flera och häromdagen kom en ny bok på det temat. Sorg, liv och glädje går hand i hand.

Tack, för lugnet idag. Det var en smula kallt, men solen sken, Tack, för människor som finns och som funnits. Tack, för allt ni är.

A..

Inga kommentarer: