torsdag 13 oktober 2011

Var Dags Hälsa

Var Dags Hälsa.
Isbn 978 91 7337 223 7
Brombergs Bokförlag Ab i samarbete med Apoteket Ab.
Huvudförfattare Åsa & Mats Ottosson.
2010.

Behöver vi fler böcker om Hälsa? Ja! Vi behöver påminnas och konfronteras med ny/uppdaterad information och vi behöver inspireras. Igen och igen.

Var Dags Hälsa ger mig detta, även om jag inte riktigt håller med om allt. Ibland skulle jag vilja se andra riktningar, men sedan ser jag att det beror på var jag står just nu. Var jag står just nu, i min tanke och handling kring hälsa, spelar roll när jag läser. Tanken kring hälsa är ju också subjektiv i något mått. Vi lägger ribban på olika nivåer, helt enkelt.

Bilderna i boken är fina, även om många är en aning lite för "apotekiga" (som i broschyrtillrättalagda). De hade vunnit på att gå något mer i njutningens tecken. Åtminstone för mig, eftersom bilder är viktiga för mig. Njutningsbilder skapar hälsa - för mig.

Boken fångar ämnen som t ex motion, hjärnjympa, mat, vila, samvaro och tid. Allt det vi gör påverkar vår hälsa och det behöver vi lära oss att se. Här finns en hel del råd, väl värda att lyssna på.

Ett återkommande och viktigt mantra är att alla kan. Det är viktigt att vi alla ser att var och en kan - bör - måste börja där man själv står. Det är inte särskilt framgångsrikt att gena, eftersom Var Dags Hälsa är något vi bygger upp - eller river ner - just varje dag.

Jag tänker ofta på min sambo, när vi talar om att alla kan och kring hälsa. Man kan verkligen byta spår. Han gick ner 10 kg på ett halvt år för att han ändrade sina kostvanor. Sedan började ha springa, och 6 år senare har han genomfört sju marathon.  Hans ändrade riktning har påverkat livet till det bättre för oss båda. Man kan, helt enkelt, byta spår i sitt liv.

När stavgångstanken kom till Sverige blev jag också riktigt lycklig. Plötsligt vågade mängder av människor sig ut på promenader med nya perspektiv. De gick i sin takt, med sina vänner och med nya möjligheter. Jag tror att detta - stavarna - skapade mängder av nya motionstimmar för många människor. De gav många mod att göra. Det är fantastiskt.

Smygmotionen är heller inte att förakta. Stegmätaren är en fiffig uppfinning som visar oss vad vi faktiskt gör. Trappor är att föredra framför hiss och steg till kollegan vid skrivbordet två bord bort är att föredra framför mail. Det finns många goda exempel på smygmotion i Var Dags Hälsa.

Träna din kondition, styrka, koordination och smidighet på det sätt som passar dig. Utgå ifrån de träningsssätt som är roliga och skapar lust, men kom ihåg att träningen bör göras även om du inte känner lust och inspiration. (Men - anpassa din träning om du är  sjuk.)

Fysisk aktivitet är en medicin som fungerar, när siktet är god hälsa. Vänta inte på att en läkare skall skriva ut ett recept till dig. Skriv det själv. Bestäm dig, tag hjälp av en vän eller fråga någon kunnig om du är tveksam. Lyssna på din kropp. Visst kan du medicinera detta själv? Läs och lär.

Vila är ofantligt viktigt. Vila som i god och tillräcklig nattsömn, vila som i återhämtning och reflektion, vila som i stillsamhet och närvaro och vila som i andra aktiviteter. Det gäller att bygga sitt liv så att möjligheter till vila finns. Ibland kan detta te sig svårt, men det finns hjälp att få.

Gå barfota i gräset, lyssna på vågorna eller skogens sus, hör dagen vakna eller sätt dig i bruset och njut av att du bara kan vara. Musik kan också bidra till vilan. Njut av det som ger dig vila, i din kropp och i ditt sinne.

Vänner, samtal och samvaro bör stå högt på vår agenda. De nära relationerna spelar roll, de är ingen tvekan om den saken. Samtalen, lyssnandet, beröring, att vara medmänniska, lust och vänskap är situationer som vi alla behöver. Det är viktigt att inte försumma, vare sig själv eller sin nästa.

Maten. Den fantastiska maten! Är inte detta en lycka, så säg? Jadå, visst våndas vi, men när vi tänker till kan det bli så fantastiskt bra.

Färg, form, vitaminer, andioxidanter, fibrer, rätt sorts fett, ett lätt glas vin, choklad och mineraler. Ja, kolhydrater och protein. Fisk, ja och kött, mindre.

Låt maten vara med, som en riktigt viktig del, på din väg till en bättre hälsa. Se om, bry dig om - dig. Den kan alltid bli bättre, även om den är bra. Den skall också hålla bra i hela din livstid.

Låt maten tillhöra dina lustfyllda stunder. Ta maten på allvar. Den påverkar onekligen din hälsa. Ett halvt kilo frukt och grönt per dag tillhör en del av min lyckolyx. Den hålls hårt på, vareviga dag. Vissa varor kan man frossa i och vissa bör man helt enkelt avstå. Frukt och grönt, är ljuvligt skönt.

Karin Fransson, Ölandskockerskan, köper honung från min mors KRAV-bin. Den smakar fantastiskt. Till finfin honung borde fler hitta. Det är hälsa och ljuvligt gott. Jag finner honung i Karin Franssons fina recept. Glädjande fint.

Åsa och Mats Ottosson har, med Var Dags Hälsa, satt fingret på en rad viktiga frågor som sammanvävs till något nödvändigt. Din hälsa spelar roll.

Du har ansvar för din egen hälsa. Den består av många delar. Den är du. I denna bok får du kunskap och inspiration. Det är en bok att läsa, samtala om och att återkomma till. Det är du väl värd.

Din hälsa är guld värd.
Njut och vårda.

Skapa mer.
För dig och ditt väl.

Anette Grinde


 
Boken kan köpas här; Brombergs Bokförlag. Adlibris. Apoteket. Bokia.

Mats & Åsa Ottosson är natur- och reseskribenter. De ordar väl.
Du finner dem t ex på ottossonochottosson.se.

Inga kommentarer: